Origineel en vlijmscherp: Opera2Day: Dr. Miracle’s Last Illusion

'Best of belcanto én vlijmscherp illusionisme over een goochelaar die na een mislukte act op zoek gaat naar het eeuwige licht op de fascinerende scheidslijn tussen leven en dood. Magisch!' Aldus Eric Korsten, redacteur van Scènes, die deze voorstelling opnam in zijn drie tips voor seizoen 2016/17.

Voor de zomer sprak Oswin Schneeweisz met artistiek leider Serge van Veggel over de eerste goochelopera: Dr. Miracle's last illusion. 'Het is een voorstelling vol magie en 'tovenarij'. De sopranen 'verdwijnen' voor je ogen. In elke scene zit wel een truc en om de illusie te vervolmaken moet je enorm gedetailleerd te werk gaan. Alles moet kloppen: licht, beeld, acteerwerk, techniek en regie. Het is de meest complexe voorstelling die OPERA2DAY ooit heeft gemaakt.'

Variété
Dr. Miracle is het verhaal van een goochelaar die in zijn rondreizend theater het publiek betovert met ogenschijnlijk luchtig variété. Tijdens een van de voorstellingen laat zijn assistente het leven door een tragisch ongeluk. Dr. Miracle raakt bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar het eeuwige licht en wordt overvallen door een overweldigend verlangen om deze ervaring opnieuw te ondergaan. In zijn zoektocht neemt hij steeds nieuwe gedaanten aan en raakt hij verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Van Veggel: 'We wilden iets met leven en dood, met illusionisme en met de vroege 19de eeuw. Een tijd waarin menig componist flirtte met de lichtheid van het variété, maar ook een tijd waarin zoveel prachtige opera's werden geschreven en een grote belangstelling voor het spirituele bestond. Al filosoferend kwamen we op de figuur van Dr. Miracle en zo is gaandeweg de verhaallijn en het concept ontstaan.'

Intrigerend
Het is een intrigerend concept, waarmee OPERA2DAY de succesvolle koers voortzet van eerdere producties zoals La troupe d'Orphée en Médée. Fragmenten uit verschillende historische opera's worden gearrangeerd en in een gloednieuw jasje gestoken. Van Veggel: 'We willen het publiek van nu meenemen. Dan moet je je aanpassen aan de timing en het ritme van deze tijd. Een opera van drie uur is voor niet ervaren operaliefhebbers echt heel lang en ook die groep willen wij bereiken. Verder vinden wij het belangrijk om, juist in het theater waar al zoveel vastligt, te experimenteren met nieuwe vormen. Als we op locatie werken baseren we ons vaak weer wel op bestaande producties. Dat zijn de twee lijnen waarlangs OPERA2DAY zich beweegt.' En met succes, want het gezelschap scoort met de ene na de andere bijzondere productie. Menig theaterregisseur proefde de laatste decennia aan het genre opera. Gaat Van Veggel wellicht ooit de omgekeerde weg? Van Veggel: 'Het lijkt mij heel spannend, maar ik weet niet of ik zonder muziek kan.'
Van 5 t/m 11 september, Koninklijke Schouwburg Den Haag, Daarna tournee door Nederland februari t/m april 2017. 

Foto's: Herman Bleeker en Morten den Boer

Meer weten