Wie winnen de grote acteursprijzen?

Zondag sluit het Nederlands TheaterFestival af met het Gala van het Nederlandse theater. Daar worden de prijzen van het Nederlandse toneel uitgereikt. Belangrijkste prijzen zijn de Louis d’Or voor beste acteur en de Theo d’Or voor beste actrice.

De genomineerden voor de Louis d’Or en de motivatie van de jury: 

Gijs Scholten Van Aschat voor zijn rol in Het jaar van de kreeft van Toneelgroep Amsterdam. “Gedurfd, zoals Gijs Scholten van Aschat buiten zijn comfortzone stapt in een soort postmoderne dans van woorden. Geen acteren zoals je dat van hem verwacht, maar een choreografie van stem en lichaam. Een intens en intriest portret van een fragiele man, hunkerend naar liefde.”

Sanne Den Hartogh voor zijn rol in De Wereldverbeteraar van Toneelschuur Producties / Erik Whien. “De wijze waarop Sanne den Hartogh de boog continue gespannen houdt en je onontkoombaar zijn wereld in trekt, getuigt van een waanzinnige acteerprestatie. De ingehouden emoties die doorklinken in zijn stem geven zijn monoloog een bijzondere geladenheid.”

Joris Smit voor zijn rol in De Revisor van Het nationale Toneel. “De gladde en uiterst energieke vertolking van Smits theatermaker die zich voor revisor laat aanzien, in de nauwkeurige mix van verwarring, opportunisme en over-de-top spel, maakt deze professionele sollicitatie naar een nominatie "onontkoombaar".”

Hans Kesting voor zijn rol in Kings of War van Toneelgroep Amsterdam. “Kesting voegt zich vrijwel onzichtbaar in de krokodillenvijver van de macht. Eenmaal aanwezig is hij niets ontziend en genadeloos in vraatzucht naar een allesverslindende alleenheerschappij. Hij lapt niet alleen de heersende moraal van het Engelse hof aan zijn laars, maar ook alle regels van de voorstelling.”

De genomineerden voor de Theo d ’Or en de motivatie van de jury:

Malou Gorter voor haar rol in Borgen van Noord Nederlands Toneel. “De voorstelling Borgen is een soort schip dat zich langs ingewikkelde politieke vraagstukken manoeuvreert. Een enorme prestatie hoe Malou Gorter dat schip door de scènes heen laveert, door altijd steady aanwezig te zijn maar zonder te bepalend te zijn, haar spel is nooit te groot of te klein. Zo maakt zij mede Borgen tot een voorstelling die nog een lange tijd resoneert.”

Maria Kraakman voor haar rol in Het jaar van de kreeft van Toneelgroep Amsterdam. “Maria Kraakman weet in haar spel feilloos de tragiek van de hunkering te tonen, de pijn die dit doet uit zij ‘mooi’ in een afwisseling van spelen en vertellen. Haar acteerprestatie fascineert door de overtuiging waarmee zij iemand portretteert die onvoorstelbaar ver gaat in het blijven geloven in een onmogelijke liefde. Zoals Kraakman aardsheid combineert met uitzinnige fysieke overgave, is fenomenaal.”

Tjitske Reidinga voor haar rol in Sophie van DeLaMar Producties. “Haar op het lijf geschreven neemt Reidinga een heel leven, van jong meisje tot oude vrouw, meeslepend en evenwichtig voor haar rekening. Alles gesitueerd vanuit één slaapkamer en zonder nadrukkelijk doel voor haar personage, zet Reidinga een gebalanceerde antiheld neer die haar publiek een leven lang vasthoudt.”

Wine Dierickx voor haar rol in Helpdesk van Wunderbaum. “Dierickx is een fascinerend fenomeen in deze (bijna) solovoorstelling als Karen, een vrouw die in futuristische setting het leven van anderen op bestelling eenvoudiger maakt. Wat het uiteindelijk met haar personage doet? Geweldig om te zien hoe ze razendsnel schakelt, tussen talloze rollen als coole adviseur - en zichzelf, Karen.”

Chris Nietvelt voor haar rol in Glazen Speelgoed van Toneelgroep Amsterdam
“Nietvelt is prachtig in haar rol van liefdevolle en tegelijk wanhopige alleenstaande moeder die haar kroost verstikt onder een deken van (vaak) goede bedoelingen. En terwijl ze reddert en ratelt zie je haar plannetjes een voor een in rook opgaan – en ze weet het. Hartbrekend.”

Foto's Sanne Peper en Reyer Boxem
 

Meer weten

Genre: