4

Bosch Dreams van Seven Fingers is geraffineerd plaatjesboek

Festival Circolo en Stichting Jeroen Bosch 500 vroegen het befaamde Canadese circustheatergezelschap Seven Fingers om een voorstelling te maken, geïnspireerd op het werk van de beroemde schilder. Het resultaat is een prachtig plaatjesboek.

Er zijn maar weinig schilderijen waarin zoveel minutieus uitgewerkte scènes zwanger van symboliek voorkomen als De tuin der lusten. Seven Fingers maakt er een soort college van door een professor op te voeren die in een lezing zijn interpretaties van Bosch geeft waarbij met video wordt ingezoomd op verschillende taferelen uit het schilderij. Dat is wat schools maar tegelijk functioneel want niet iedereen kent alle details van het werk uit zijn hoofd en de lezing wordt met de nodige humor gebracht.

In Bosch Dreams zijn de circuselementen veel spaarzamer dan in eerdere voorstellingen van Seven Filngers en krijgen de ingenieuze video’s veel aandacht. In die projecties vertonen acrobaten live hun kunsten en wordt ook geacteerd. Zo worden live scènes gespeeld waarin Jim Morrison en Salvador Dalí als personage figureren. De invloed van Bosch op Dali wordt zeer overtuigend visueel aanschouwelijk gemaakt. Morrison schreef als student een werkstuk over Bosch en componeerde later Ship of Fools, naar Het narrenschip. De cross-over van acteren, acrobatiek en video geeft de voorstelling een geraffineerde mix met als resultaat een prachtig plaatjesboek.

Bosch Dreams van Seven Fingers in coproductie met Theater Republique uit Kopenhagen en Festival Circolo/Jeroen Bosch 500, gezien op 24 september in De Leest in Waalwijk. Te zien t/m 4 november.