4

Ciske de Rat zit vol emotie, Amsterdamse humor en nostalgie

Na negen jaar is musical Ciske de Rat terug op de planken. Nog één keer speelt Danny de Munk de rol van zijn leven en dat doet hij met verve. Samen met de innemende Silver Metz als jonge Ciske en de rest van de sterk spelende cast zorgt hij voor een avond vol emotie, Amsterdamse humor en nostalgie.

Net als in de versie van 2007, waar eigenlijk niet veel aan veranderd is, gaat het musicalverhaal verder dan de film uit 1984. We volgen in het stuk zowel de jonge als de oude Ciske, waarbij deze verhaallijnen moeiteloos door elkaar heen lopen en soms in zang prachtig samenvallen. Als volwassen Cis vlak voor de Tweede Wereldoorlog als soldaat gemobiliseerd wordt, blijkt zijn oude schoolmeester Bruijs wachtmeester te zijn. Aan de hand van hun herinneringen blikken we terug op Cis’ jonge jaren. We zien straatschoffie Ciske kattenkwaad uithalen en naar de tuchtschool gaan na het doden van zijn tirannieke moeder. Het ontbreekt Ciske aan liefde, maar deze krijgt hij gaandeweg van zijn vader (Bas Keijzer), diens nieuwe vriendin tante Jans (Brigitte Nijman) en meester Bruijs, een prachtige, warme Ad Knippels. Eenmaal volwassen worstelt Cis nog altijd met de dood van zijn moeder. De mobilisatie zorgt echter uiteindelijk voor verwerking.

De Munk speelt sterk, met veel emotie en kracht, al geeft hij in sommige nummers misschien iets te veel. Kleine Ciske, deze avond gespeeld door Metz, trekt echter de meeste aandacht naar zich toe. Hij is betoverend goed, in spel, houding, zang en zijn Amsterdamse accent. Een ware Ciske, en dat op achtjarige leeftijd. Als hij samen met De Munk Ik voel me zo verdomd alleen zingt, grijpt menigeen in de zaal naar een tissue. Maar de hele voorstelling is indringend. De muziek van Henny Vrienten met teksten van André Breedland blijft perfect passend bij de voorstelling en de samenzang klinkt prachtig. Wil je genieten van een authentieke Nederlandse musical met fijne muziek, sterk spel, een brok in de keel en vervolgens een lach, dan is Ciske de Rat een echte aanrader.

Ciske de Rat - Stage Entertainment, gezien op 20 november in DeLaMar Theater te Amsterdam. Tour t/m 9 juli 2017.