3

Coco Chanel – Ulrike Quade Company & Jo Strømgren Kompani

Coco Chanel volgens Ulrike Quade: Identiteit is maakbaar

15 april in Theater de Verbeelding te Purmerend

29 maart 2018

Coco Chanel beeldt de sleutelmomenten uit het leven van de invloedrijke modeontwerper uit door poppenspel en dans. Deze coproductie van de Ulrike Quade Company en de Noorse Jo Strømgren Kompani fascinerend door de sterke beeldende kracht. Een prachtig kleed als hoofddecorstuk, vol met (verborgen) poppen en stukken stof, zorgt daarbij steeds weer voor verrassingen.

Coco Chanel vertelt niet haar complete levensverhaal, maar toont de meest belangrijke momenten. Toch heb je aan het eind van de voorstelling het gevoel dat je een goed beeld hebt van hoe Chanel in het leven stond. Ester Natzijl, Ilija Surla en Indra Cauwels zijn de poppenbespelers, maar verzorgen ook de dans en korte bijrollen. De meeste poppen en lichamen zijn ‘niet af’, maar bestaan volledig uit kostuum. Toch zijn alle door het gebruik en de bewegingen van het kostuum ‘echte mensen’. Veelvuldig wordt gebruikgemaakt van benen en armen van etalagepoppen; de ene keer zijn ze Chanels benen, om vervolgens een paard uit te beelden. Als toeschouwer ga je hier heel makkelijk in mee. Deze vorm van spel sluit naadloos aan bij de inhoud van de voorstelling: identiteit is maakbaar.

Tegenover het bijzondere poppenspel staan de korte momenten van dans die niet veel toevoegen aan het stuk. De makers menen bovendien dat de voorstelling Chanels handelen ook kritisch belicht; maar dit komt niet goed naar voren. De muziek en soundscapes van componisten Strijbos & Van Rijswijk ondersteunen het geheel fraai maar op sommige momenten is het te overheersend. Desondanks is Coco Chanel een intrigerende voorstelling met vooral heel erg  verfijnd poppenspel.

Te zien t/m 29-3-2018