3

Compagnia Finzi Pasca is wat belegen maar wel charmant

Daniele Finzi Pasca creëerde Corteo bij Cirque du Soleil en was een van de grondleggers van het succesvolle Cirque Éloize. Met La Verità van zijn eigen gezelschap Compagnia Finzi Pasca maakte hij gisteravond in Carré de verwachtingen niet helemaal waar.

De show voelt wat belegen maar is daardoor ook wel charmant. Verschillende scènes spelen zich af tegen het achterdoek dat Salvador Dali in 1944 schilderde voor het ballet Tristan und Isolde bij de New York Metropolitan Opera. Maar ook in de maskers en in de wijze waarop vele acrobatische toeren waren vormgegeven was de hand van de Spaanse levenskunstenaar zichtbaar. Dat leverde fraaie beelden op.

We zien dertien acrobaten die ook zingen en dansen. Veel muzikale acts blijken echter playback te zijn en de dialoogjes in La Verità hebben weinig om het lijf, maar de show zit wel voortdurend vol met kleine grapjes. Het tempo is niet erg hoog, maar de afwisseling tussen zang, acrobatiek, spel en gespeelde scènes is aangenaam. Van de vier mannelijke acrobaten is er een die zijn lichaam in elke denkbare positie kan opvouwen. Ik was doodsbang dat hij niet meer uit de knoop zou komen en zag niet meer of ik naar zijn rug of naar zijn buik keek.Fascinerend.

La Verità is onderhoudend, maar in dit genre bestaan voorstellingen die meer opwinding teweeg brengen en ook in Carré prima tot hun recht zouden komen. Circustheater is enorm in ontwikkeling, zoals te zien was in oktober vorig jaar op de laatste editie van het festival Circo Circolo nabij Vught waar de voorhoede van het genre zich presenteert. Het zou mooi zijn als voorstellingen van dat festival ook in Amsterdam gespeeld zouden kunnen worden.

La Verità  - Compagnia Finzi Pasca, gezien op 5-3-2015 in Carré, daar nog t/m 7-3.