0

Ideale zomeravond op De Parade: Watskeburt?! en Elias de Bruyne

Dinsdagavond was het geweldig weer om naar het Martin Luther King park in Amsterdam af te reizen. Toch was het niet overvol op de Parade. Vreemd, want het programma met zijn enorme diversiteit, mocht er zijn met onder meer prachtige poppen in Watskeburt?! en een maffe, onnavolgbare Elias de Bruyne.

**** Watskeburt?!  The deleted scenes
Een musical over De Jeugd van Tegenwoordig met Willie Wartaal, Vieze Fur, Faberyayo en Bas Bron als poppen? Klinkt waanzinnig. En dat is het ook. Op de Parade geeft de cast een voorproefje met scènes die de ‘eindversie niet halen maar te vet zijn om weg te gooien.’ Of dat ook echt zo zal zijn, staat te bezien. Op Lowlands ging naar verluidt het dak er af en ook de voorstelling die ik zag op de Parade werd enorm enthousiast onthaald door het publiek. Volkomen terecht. De melige humor, de beruchte treiterige interviews, een hilarische act van de leden van de rapcrew in de tourbus, het zit er allemaal in. Met publieksfavorieten als Gekke Boys, Mysterie van de Koude Schouder en natuurlijk het titelnummer worden fans ook goed bediend en is het dik feest in de tent. De poppen zijn prachtig en worden fraai bespeeld. Ook de zang en de raps zijn sterk. Soms is het gebodene wel erg melig, maar de lol overheerst. En vooral blijkt deze proeve een voorbode van een volstrekt nieuwe en originele theatervorm.

**** Theater aan het Spui met Elias de Bruyne - Beats of love
Elias de Bruyne is een Vlaamse theatermaker die zojuist de mimeopleiding in Amsterdam afrondde. Hij speelde al in diverse voorstellingen en was vorig jaar op de Parade te zien met het hilarische Variety Show dat hij samen met Marijn Brussaard maakte. De Bruyne is weird, maar wel van het fijne soort, een volstrekt originele geest met een zeer eigenzinnige uitstraling. Zijn onnavolgbare humor is erg particulier. Je vindt het leuk of je vindt het vreselijk. Ik vind het leuk. Erg leuk. Waar dat nou precies in zit, is niet makkelijk te duiden. Wat De Bruyne onder meer aantrekkelijk maakt als performer, is zijn onvoorspelbaarheid. In Beats of love beweegt hij zich in het piepkleine Parade-tentje met een geel regenjack tussen een tiental kerstbomen, maar de voorstelling gaat niet over de natuur, noch over ecologische rampen of over verantwoord met het milieu omgaan, zo houdt De Bruyne ons voor. In een half uurtje rapt en zingt hij onder meer op de tonen van een op hol geslagen klavecimbel, geeft hij een staaltje beatboxen weg, zingt door Nana Mouskouri heen en danst als een wildeman. Als hij tegen het einde, liggend op de vloer, het decor wordt uitgesleept becommentarieert hij op komische wijze met een kinderstemmetje begeleid door strijkersmuziek zijn eigen verrichtingen. Beats of love is een volkomen maffe voorstelling met lef waarin veel mimisch en vocaal talent gloort en die juist daarom ook onweerstaanbaar is, al zal Beats of love lang niet iedereen bekoren. De Bruyne weet dat natuurlijk ook en ook dat maakt hem erg charmant.

* Hans en Henk, de sitcom -Louis van der Waal & Maarten Westra Hoekzema
Louis van der Waal is vooral bekend van voorstellingen van Sarah Moeremans bij Noord Nederlands Toneel. Op de Parade speelt hij in Hans en Henk, de sitcom samen met  Maarten Westra Hoekzema een homostelletje hoewel dat niet helemaal zeker is Ze zijn al twintig jaar samen en de rek is er een beetje uit. In een viertal scènes proberen ze weer wat schwung te geven aan hun relatie. De teksten zijn plat en flauw. Enige diepgang wordt bewust vermeden, maar de humor die dat gemis zou moeten goed maken komt niet uit de verf, ook al door het erg vlakke spel van Westra Hoekzema. Als je bij een voorstelling van een half uurtje na tien minuten al naar het einde verlangt, is er iets behoorlijk mis.

Voorstellingen gezien op 23 augustus. Beats of love van Elias de Bruyne is nog te zien t/m 28 augustus op de Parade. Hans en Henk, de sitcom is niet neer te zien. Het voorproefje van Watskeburt?! ook niet; de musical gaat op 20 december in première in De Meervaart in Amsterdam.