4

Twee vrouwen - Hummelinck Stuurman Theaterbureau

Inventieve bewerking geeft Twee vrouwen vaart

25 februari

21 mei

‘Heb je ooit Arnon Grunberg zo op de achterkant van een boek zien staan?’ Het is niet alleen de ijdelheid van Harry Mulisch waarmee de spot wordt gedreven. Ook zijn gewichtigdoenerij met verwijzingen naar mythes, Dante en wat al niet meer, vindt in de ogen van de jonge actrice Bente geen genade.

Janine Brogt maakte van Twee vrouwen een raamvertelling en creëert zo de mogelijkheid om geinige grappen over Mulisch te verwerken in het script. Na de enscenering van De ontdekking van de hemel uit 2014 waarin de schrijver notabene zelf over het toneel liep, is dit wederom een geslaagde bewerking van een roman van Mulisch. Het boek uit 1975  gaat over Laura die na haar scheiding van Alfred een nieuwe relatie krijgt met Sylvia. Ze wordt overrompeld door heftige amoureuze gevoelens. Laura kon geen kinderen krijgen waarop Sylvia besluit de ex-man van Laura te verleiden.

In de bewerking zien we spelers die een theatervoorstelling maken, gebaseerd op Twee vrouwen. Renee Soutendijk speelt Laura, maar ook de actrice Simone die het personage Laura gaat spelen. Chris Tates speelt acteur Gerard, die de rol van Alfred speelt, Roos van Erkel speelt Bente, die het personage Sylvia speelt. Dat lijkt ingewikkeld, maar het werkt als een trein. In het begin moet Soutendijk nogal eens schakelen tussen Laura die ook fungeert als verteller en haar personage Simone. Als we eenmaal in het toneelstuk in wording zijn beland, krijgt de voorstelling veel vaart. Er zijn grappige onderbrekingen en uiteenlopende commentaren, onder meer van Gerard die de rol van Alfred speelt, maar zich nogal te kort gedaan voelt. Hij wil zich graag spiegelen aan de Grote Literatuur van Mulisch.

De slimme bewerking haalt het verhaal naar nu, maar biedt tegelijk een herinnering aan de jaren zeventig die vooral tot uiting komt in de muziek. Zo zingen de drie acteurs Allemaal angst van Robert Long, maar ook komen hitjes langs van Focus tot Julien Clerc. Roos van Erkel als Bente/Sylvia is sterk op dreef en geeft een hilarische Mulisch-imitatie. De spelers maken soepeltjes hun overgangen tussen de verschillende rollen en de vlotte regie van Hanneke Braam maakt Twee vrouwen tot een fijne toneelavond.

Te zien t/m 21 mei