3

Mooie scènes en liedjes zonder samenhang in solodebuut Anne-Marie Jung

Bij de opening verschijnt ze in een geweldig gewaad wat uiteindelijk een jurk met daarin de nodige plastic ballen blijkt te zijn. Het is niet geheel duidelijk of ze nou wel of niet meezingt met de muziek op band. Daarna vertelt ze een verhaal over een Rotterdamse moeder, gevolgd door een liedje waarna weer een verhaal volgt. Zo bestaat De exoot uit een groot aantal scènes die onderling geen verband met elkaar hebben. Dat wringt.

Dat ze geweldig kan zingen en sterk acteert wisten we al uit voorstellingen met Bastiaan Ragas als Zij was de baas en musicals als Sunday in the Park with George en Petticoat. Voor haar solodebuut vroeg ze teksten aan onder meer Alex Klaasen, Gijs de Lange, Niek Barendsen en Jurrian van Dongen. Ook schreef ze zelf een aantal teksten. Aat Ceelen regisseerde.

Er is een hilarisch relaas van een oude kakkineuze dame die haar bevrijding vindt na de beklimming van de Kilimanjaro. Uitermate spannend is het verhaal over een hoer die een klant krijgt die meesterlijk kan beffen. Als hij wurgseks met haar wil, slacht ze hem op gruwelijke wijze af. Overtuigend is Jung ook als coach met als levensmotto live, love, laugh en let go dat net zo makkelijk toepasbaar is op baby’s als op haar dochter die met een loverboy naar Syrië vertrekt.

De aankleding op het podium is sober, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de vele prachtige kostuums. De liedjes lopen uiteen van typisch musical, tot kleinkunst en pop. Tegen het einde zingt Jung een Nederlandse vertaling van Read All About It van Emeli Sandé. Alle kwaliteiten van Anne-Marie Jung komen in De exoot zeker tot hun recht, maar het programma heeft geen enkele samenhang waardoor de verschillende, op zich vaak amusante verhalen, een context ontberen. Daardoor en omdat Jung op geen enkel moment contact maakt met de zaal, blijft De Exoot uiteindelijk afstandelijk. Dat is jammer, met zo'n enorme bundeling van talent in dit programma had er meer ingezeten.

De exoot- Anna-Marie Jung, Leidse Schouwburg 31 oktober, te zien t/m 24 februari.