4

Watskeburt?! – de musical - Bos Theaterproducties

Nieuwe dimensie aan theater

20-12-2016 in De Meervaart, Amsterdam

15 april 2017

Een belangrijke rol voor een eiersnijder, poppen die perfect bespeeld worden door verschillende mensen tegelijk en voice-overs van Hans van Willigenburg: De Jeugd van Tegenwoordig en Bos Theaterproducties zorgen met de musical Watskeburt?! voor een geheel nieuwe theaterbeleving.

Een traditionele musical is de voorstelling totaal niet; maar wie De Jeugd ook maar een beetje kent zal dat niet verbazen. Niet voor niets riepen ze al eerder: vergeet van tevoren alles wat je ooit gehoord hebt over theater en musical. Een specifieke benaming is ook niet nodig; Watskeburt?! is ‘gewoon’ een verrassende theatervoorstelling vol humor, harde grappen, een aantal nummers van De Jeugd en een heerlijk absurdistische verhaallijn, die de hiphopgroep zelf heeft bedacht. Hierin is producer Bas Bron gekidnapt door zure man AuSchurk, gespeeld door Henk Poort, die we hier in een totaal andere en erg leuke rol zien. Brons vrienden gaan naar hem op zoek en deze queeste leidt onder meer langs de broer van Kapitein Iglo, een pratende pinguïn en het orakel Oom Denneboom, die denkt dat hij een palmboom is.

Faberyayo, Fjeze Vur, Willie Wartaal en Bas Bron zijn in deze voorstelling poppen, bespeeld door verschillende zeer kundige spelers. Zij zorgen niet alleen met hun vloeiende handwerk dat de poppen tot leven komen, maar ook met hun mimiek en zang. De nummers van De Jeugd komen goed tot hun recht, met als bijkomend voordeel dat de teksten ervan beter te verstaan zijn dan als de hiphoppers hun nummers zelf performen. Het lijkt in het begin wat raar dat Fjeze Vur grotendeels ‘gespeeld’ wordt door een vrouw, maar al vrij snel zit je zo in de voorstelling dat dit niet meer uitmaakt.

Ook de vaak perfect bij het stuk passende decorstukken zijn erg leuk, evenals de goed lijkende poppen en de toffe lichteffecten die tijdssprongen markeren. De ‘pauze’ is geniaal en aan het eind is de cirkel op een absurde manier toch weer rond. Watskeburt?! is een theatervoorstelling waarin fans van De Jeugd hun helden met hun typische kenmerken en uitspraken herkennen, maar die zeker ook geschikt is voor niet-fans die tegen grove grappen kunnen en een avond onvoorspelbaar theater willen beleven.

Tour t/m 15 april