4

Vorm en inhoud vallen perfect samen in muzikaal liefdesverhaal

Jos Schuring

Via Berlin & Berlage Saxophone Quartett– Breaking the silence
13 juni op Oerol
19 juni op Oerol, vanaf september tournee in thetaers

Het mooiste strijkkwartet van Shostakovich, het achtste, is een van de vele prachtige muziekstukken die je hoort tijdens Breaking the silence van Via Berlin en het Berlage Saxophone Quartett.  De componist is  verdwenen en zijn vrouw vraagt zich radeloos af wat er is gebeurd.

Buigen of barsten is de rode draad in het leven van de Russische componist Shostakovich die een groot deel van zijn leven overhoop lag met het regime, vooral onder Stalin. Zijn vrouw (Dagmar Slagmolen) vond dat hij muziek moest maken voor de mensen die zich ’s ochtends vroeg in het donker naar hun werk begaven. De componist –-Porgy Franssen op tape- moest daar niet zo veel van hebben: “Sleur is een ziekte, gewoonte de dood. Ik ben een mens, ik moet neuken, ik moet lachen, waar geen plezier is, is geen kunst.” Als zij in zijn werkkamer komt en de partituur van Capriccio in E vindt, is ze zeer ontstemd over de vele dissonanten in dit werk. Mooi is de herhaaldelijk uitgesproken liefde van de componist voor zijn vrouw die hij ook nodig had als celliste voor zijn kamermuziek.

Het idee van de voorstelling komt van Dagmar Slagmolen en componist Peter Vigh. Behalve muziek van Shostakovich, horen we ook werk van Ligeti. Het toneelbeeld van Michiel Voet is een kantoorachtige ruimte met bureau’s en typemachines. De muzikanten van het Berlage Saxophone Quartett spelen soms ambtenaren, maar bewegen zich meestal al spelend door de ruimte. De locatie speelt een enorme rol in de fraaie regie van Ria Marks waar de musici al spelend verdwijnen achter de heuvels in het grasland. Het is een ontroerend en zeer toepasselijk beeld waarin vorm en inhoud van deze prachtige voorstelling perfect samenvallen.

Nog te zien op Oerol en vanaf september in de theaters