0

Verslag Festival Boulevard 5: Studio Orka en Artemis

Op een weiland naast de oevers van de Maas staat Joris Hessels bovenop zijn bestelwagen. Hij waarschuwt ons voor de zonderlinge figuren die we gaan ontmoeten en vraagt ons aardig voor voor hen te zijn.

Even later zitten we op een tribune en staren we naar een fantastisch buizenstelsel en zien we de gesloten deur van de werkplaats van Daniel (Dominique van Malder) die mensenschuw is en vooral voorwerpen uit de Maas vist die keurig gerubriceerd in een stellage bewaard worden. Zijn vriend Mandus (Titus de Voogdt) zoekt al dertien jaar een ring die hij verloor in de Maas.

Het verhaal dat zich daarna ontrolt is fantastisch in de meest ruime zin van het woord. Alle dolende zielen vinden uiteindelijk een bestemming. Duikvlucht is een totaalervaring waarbij spel, techniek, decor en locatie op intellligente wijze tot een vernuftig en uiterst smakelijk geheel zijn gesmeed, waarbij de toeschouwer op enkele hoogst spectaculaire vondsten wordt  getrakteerd.

De humor is heerlijk, soms plat zelfs maar vanwege het aangename tong-in-wang-gevoel hoogst amusant en het lekker vet op het publiek spelen wat deze acteurs soms schaamteloos doen, voegt een dimensie toe aan de warmte die je al snel voelt voor deze briljante kunstenmakers. Want dat zijn het. Het decor is hoogst inventief en herbergt geniale fratsen, maar ook de locatie zelf wordt door Orka prachtig gebruikt waarbij het slot meerdere geweldige verrassingen in zich heeft.

De creativiteit, de hoogst charmante acteurs en het enorme spelplezier maken deze voorstelling tot een kostbaar kleinood. Studio Orka is behalve op Boulevard in Den Bosch nooit in Nederland te zien. Dat is onverteerbaar, daarom deze oproep:  Dames en heren programmeurs. Bel Orka in Gent om Duikvlucht te boeken voor uw festival in 2014!

***** Gezien op 9 augustus, foto: Phile Deprez

Artemis – Never never wonder

Peter Llewelyn Davies is de man op wie schrijver J.M. Barrie zijn beroemde verhaal over Peter Pan baseerde. Voor theatermaker Fabian Jansen vormde dit de inspiratiebron voor een toneelvoorstelling, bedoeld voor mensen vanaf 12 jaar, waarvoor Jeroen van den Berg een tekst schreef. Centraal staat daarin de zoektocht naar het niet volwassen worden.

In de voorstelling zien we Jansen als gefrustereerde en wanhopige man van 63 omgeven door drie jonge kinderen die verschillende prachtige rollen spelen. Hoewel de tekst zeker zijn merites heeft, blijft het verhaal niet altijd boeien,. Het prachtige decor en enkele fraaaie vondsten maken de voorstelling soms wel spectaculair. Never never wonder is een goed gemaakte productie, maar schiet zijn doel als jongerenvoorstelling voorbij.

**1/2 Gezien op 9 augustus

Festival Boulevard was dit jaar minder omvangrijk maar zeer succesvol met veel uitverkochte voorstellingen. Directeur Geert Overdam slaagde er in om met minder middelen wederom een uiterst gevarieerd festival te presenteren met veel kwaliteit.