Het is aannemelijk dat Club Guy&Roni minder publiek krijgt als Scapino verdwijnt. Foto Cathedral: Hans Gerritsen

4 redenen waarom Scapino moet blijven

De Raad voor Cultuur adviseert om Scapino niet meer te subsidiëren omdat Scapino te veel zou lijken op andere grote gezelschappen. Daarom koos de Raad voor Club Guy&Roni die een totaal ander soort dans maken die vooral rauwer is. Maar de Raad maakt met deze keuze een pijnlijke vergissing.

Een jaar geleden schreef ik al op deze plaats dat Scapino fors uitbreidt met maar liefst jaarlijks zestig extra voorstellingen. Zestig! Tot mijn verbazing is dit elders in de pers niet opgemerkt. Scapino moet blijven en wel hierom:

1) Scapino maakt kwalitatief goede voorstellingen met moderne dans; een genre dat niet altijd makkelijk publiek trekt.
2) Scapino is overactief en speelt ook in kleine steden waar anders geen dans te zien is.
3) Scapino maakt een interessante mix van publieksvriendelijke voorstellingen als Pearl van Ed Wubbe en minder toegankelijk werk als Cathedral van Marcos Moreau en Henry van Itamar Serussi.
4) Scapino is voor veel mensen een kennismaking met moderne dans.

De enorme waarde van die zeer grote zichtbaarheid van Scapino in de Nederlandse theaters wordt naar mijn smaak heel erg onderschat. Hun voorstellingen -en ook die van Introdans- zorgen voor een humuslaag van danspubliek waarvan een deel uiteindelijk ook bij andere groepen gaat kijken zoals Club Guy&Roni uit Groningen. Dit uiterst levendige gezelschap trekt veel minder publiek maar is dan ook extremer. Het is zonneklaar dat de opmars die Club Guy&Roni de afgelopen jaren terecht heeft doorgemaakt, ook te danken is aan de enorme inzet van Scapino. Sterker nog, het is zeer aannemelijk dat Club Guy&Roni minder publiek krijgt als Scapino verdwijnt. Het is bizar dat de Raad voor Cultuur dit kennelijk niet ziet.

Tekst: Jos Schuring
 

Meer weten

Genre: