gavrilo princip warme winkel

Fascinerende kijkdoos in Gavrilo Princip van de Warme Winkel

Het gezelschap bestaat inmiddels twaalf jaar en heeft zich ontwikkeld tot een heuse critics darling. Als een van de weinige Nederlandse gezelschappen is De Warme Winkel te gast op het Holland Festival dat als coproducent optrad voor Gavrilo Princip. Dat pakt erg goed uit.

gavrilo princip warme winkelHet begin is erg cabaretesk met onder meer een opsomming van talloze andere kunstwerken die Gavrilo Pricip, de moordenaar van Franz Ferdinand in 1914, als onderwerp hebben. Op hilarisch klungelige wijze worden zij met holle kunstsnobtaal gememoreerd als inspiratiebron.

We zien een uiterst rommelig toneelbeeld met stellingen, bureaus, biljarttafels en diverse afgesloten ruimtes. In allerlei hoeken van deze uitdragerij spelen zich verschillende scènes af die we op video geprojecteerd zien. Telkens is het weer zoeken naar waar precies de scène zich afspeelt die je gefilmd ziet worden. Gavrilo Pricip is een even wonderlijke als fascinerende kijkdoos.

In een amusante cross-over van muziek,, toneel, beeldende kunst en film verhaalt De Warme Winkel over het leven van Princip die na een knullig voorbereide en mislukte aanslag toch nog de kans krijgt om de Oostenrijkse kroonprins Franz Ferdinand neer te knallen. Dit maakt hem legendarisch omdat deze daad de aanzet zou zijn geweest tot de Eerste Wereldoorlog.  Alle acteurs spelen Princip wat bijdraagt aan het universele karakter van de voorstelling.  Princip staat hier voor de hedendaagse idealist, anarchist, terrorist en wordt zelfs vergeleken met een teruggekeerde Jihadstrijder. Wie wil er nou niet een held zijn?

Veel filmscènes zijn fantastisch gemaakt. Bladerend door een stapeltje ansichtkaarten wordt een dorpje gesuggereerd. In een reuzenbiljart met een soort skippyballen zijn de spelers miniatuurtjes geworden en de dansscène na de moord doet je happen naar adem omdat de spelers in allerlei posities geprojecteerd worden, terwijl het live gefilmd is.

Bij De Warme Winkel kan alles en dat maakt hun werk hoogst aantrekkelijk. Hun post-dramatisch theater –geen lineair verhaal, fysiek spel, veel beeldentaal- is totaal anders dan dat van Suzanne Kennedy. Het is geestig, warm en vooral bewust niet geësthetiseerd.  Daarin schuilt hun enorme kracht. 

**** Gavrilo Princip - De Warme Winkel, gezien 20-6 in de Van Gendthallen Amsterdam tijdens het Holland Festival. Daar nog t/m 27-6, tournee vanaf oktober

Tekst: Jos Schuring, foto: Sophie Knijff

Meer weten