Dancing on the edge

Grensoverschrijdend theater op Dancing on the edge

Three rooms is een productie van Syrische en Turkse theatermakers. Conflicten maakten een samenzijn van de makers onmogelijk. Toch maakten zij hun voorstelling. Vooral door Skype te gebruiken. Three rooms is onderdeel van het festival Dancing on the Edge.

In het Midden-Oosten, het immer dampende kruidvat van de wereld, wordt onder vaak erbarmelijke omstandigheden en tegen alle verdrukking in toneel gemaakt en gedanst. Er zijn maar weinig gelegenheden om dit te zien. Daarom is Dancing on the edge een bijzonder festival met werk uit Libanon, Syrië en Egypte. Op het Scheveningse strand speelt A Ticket to Atlantis van Lina Issa & Mayar Alexan. Titel en locatie spreken voor zich. Het festival voor podiumkunst uit en met het Midden-Oosten staat van 8 t/m 18 november in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam in het teken van nieuwe perspectieven, nieuwe ontmoetingen, en nieuwe ruimtes. Wat zijn de verhalen van de zee? Wat vertellen de daken van Syrië? Welke ruimtes zijn te overbruggen, en welke niet?

Internationaal bekroonde makers als Mithkal Alzghair (Syrië) en Shaymaa Shoukry (Egypte) delen het programma met nog onbekende of recentelijk in Europa gearriveerde Arabische kunstenaars. Eindelijk ontmoeten we de makers die hier nieuw zijn: Welke kunst hebben zij meegebracht? In alle vier de steden is het artistieke onderzoek KASHASH te zien. De installatie en wereldwijde guerrilla campagne wordt tijdens het festival gelanceerd door de Syrische curator Alma Salem. Het gesloten luchtruim boven Syrië en daken ingenomen door oorlogsstrijders hebben ervoor gezorgd dat de Syrische traditie van duiven trainen is verboden. Samen met een collectief van Syrische kunstenaars onderzoekt Salem deze traditie en strijdt voor een vrije duif! #Syria #Freedom #Fly

Dancing on the Edge presenteert podiumkunsten die in artistiek opzicht grensverleggend zijn en door hun maatschappelijk engagement extra indruk weten te maken. Gelaagde voorstellingen die een nieuw perspectief bieden. Zo gaat de voorstelling Café Lethe uit Iran, de voorstelling uit een land waar dans verboden is, over de ontembaarheid van het geheugen; The Second Copy: 2045 uit Marokko kijkt terug op de kunstwereld van nu vanuit de toekomst, en in Grand Voyage onderzoekt de Syrisch-Libanese Koon Theatre Group samen met DOX uit Utrecht welke vorm schuldgevoelens aan kunnen nemen.

8-12 november, Den Haag in Korzo & Zuiderstrandtheater; 10-14 november Amsterdam in Podium Mozaïek en Frascati; 13-16 november in Utrecht in Het Huis en de Stadsschouwburg en op 17 en 18 november in Theater Rotterdam. 

 

Meer weten