Arjan Ederveen

Selma Ann Louis: Arjan & Nathan

Aan de vooravond van de repetities van Selma Ann Louis – première op zondag 6 mei in DeLaMar Theater – spreekt Scènes met twee betrokkenen: hoofdrolspeler Arjan Ederveen en schrijver Nathan Vecht.

Tekst Jan Willem Papo | Fotografie Janita Sassen

Wat is jouw rol in het stuk? ‘Ik speel een wat rare, gesloten man. Iemand die meer op heeft met planten en dieren dan met mensen. Alleen zijn oude schoolvriend, van hem hield hij veel. Maar die is overleden. Voor zijn nagedachtenis doet hij een roadtrip nog eens over die ze na hun eindexamen maakten, samen met twee anderen die er toen ook bij waren. Tijdens die trip gebeuren er allerlei onverwachte dingen die een nieuw licht werpen op wie ze zijn en op hun verleden.

Zoals in de film? ‘Ja, al geldt dat meer voor de karakters van die meisjes, gespeeld door Plien en Bianca. De een is gelukkig in haar relatie maar zonder het te beseffen, de ander bevrijdt zich van haar man, moeder en dochter en kiest voor zichzelf. Ook een heel avontuur.’

Genoeg ernst dus. ‘Ja, er valt enorm veel te lachen – tenminste, dat hoop je dan maar – maar er zit ook veel drama in. En een hoop herkenbaarheid. In het begin is het ‘o, ik ga zo goed’, werk, gezin, en dan ineens is er dat moment: wat moet ik met dit leven, hoe ben ik hierin verzeild geraakt?’

Had je al eerder met Plien en Bianca gespeeld? ‘Ik had wel wat film- en televisiedingen met ze gedaan, maar nooit een tournee. En dat wou ik heel graag. We spelen met een grote groep, iets van negen acteurs, met veel decorwisselingen, kostuums, liedjes ... En Nathan is lekker verantwoordelijk, ik niet. Ja, voor mijn rol. Van Nathan heb ik daar wat karaktereigenschappen van mezelf aan mogen toevoegen, dat had ik van tevoren tegen hem gezegd: ik houd het graag zo dicht mogelijk bij mezelf.’

Wat is de essentie van het stuk? ‘Het is een roadmovie op toneel. Iets wat niet kan, maar aan Pieter Kramer de uitdaging om dat nu juist wel te doen. Het is losjes gebaseerd op de film Thelma and Louise, daar is het centrale thema een #metoo avant la lettre, vrouwen die wraak nemen op mannen die zich slecht gedragen om het wat eufemistisch uit te drukken. Het belangrijkste thema is zelfverwezenlijking. Je hebt dromen als je jong bent. De drie hoofdfiguren komen los uit hun dagelijks bestaan en gaan op een reis die uit de hand loopt. Min of meer gedwongen kijken ze terug of ze de dromen die ze ooit hadden hebben nageleefd.’

Er zit behoorlijk wat drama in, begreep ik van Arjan. ‘Volgens mij kun je helemaal niet een comedy maken waar níét een verhaal in zit. De personages moeten mensen van vlees en bloed zijn met wie je mee kunt leven en van wie je houdt. Dat hun drama dan komische aspecten heeft, dát is het genre waarvoor je kiest.’

Hoe bevalt de samenwerking? ‘Ik kom uit de generatie die is opgeroeid met Theo & Thea en 30 minuten, dus met Arjan en Pieter samen te werken is voor mij wel bijzonder. Pieters werk gaat altijd over kleine mensen die overeind proberen te blijven in de grote wereld. Ook dit stuk. Mensen die proberen te overleven. En dat gaat met behoorlijk wat geestigheid maar ook met waarachtigheid en ontroering.’

Schrijf je óp mensen? ‘Ja.’

Wil jij naar Selma Ann Louis in Theater DeLaMar in Amsterdam? Kies 2 vrijkaarten* als extra cadeau bij je abonnement op Scènes, kies je datum, en geniet! Je kunt kiezen uit vier data: 28 en 29 april en 2 en 3 mei*.

1 jaar Scènes van €29,50 voor €19,95 + 2 vrijkaarten voor Selma Ann Louis in Theater DeLaMar in Amsterdam

Meer weten