Scène uit Icoon, een programma met vijf choreografieën van Lucinda Childs, foto: Hans Gerritsen

THEATERS OP SLOT, HOE NU VERDER? DEEL 4, INTRODANS

Het seizoen lijkt nu voorbij, aldus Evert Burggrave, marketingmanager van Introdans. ’We hopen wel onze eindeseizoensvoorstellingen vanaf 25 juni nog te kunnen spelen. Misschien kunnen we voor 1 juni weer repeteren, maar ook dat is nog niet duidelijk.’

Over financiële schade is nog niet zoveel te zeggen. Burggrave: ‘Een eerste berekening van de derving van directe inkomsten komt uit op een kwart miljoen euro.  Ook weet ik dat we door de afgelastingen van Icoon en van onze familievoorstelling Gek gezicht ongeveer vijftienduizend bezoekers zullen missen. We hadden wel speelbeurten verplaatst, maar na de verlenging van de maatregelen tot 1 juni, zijn veel voorstellingen komen te vervallen. Maar er is ook emotionele en creatieve schade. Dans is het innemen van ruimte en dansers kunnen nu niet dansen want anderhalve meter afstand gaat niet. We zijn benieuwd naar het noodfonds dat is aangekondigd door de minister. En we vragen ons af of dat fonds invloed gaat hebben op de subsidieaanvragen voor het nieuwe kunstenplan die nu allemaal worden beoordeeld op dit moment. Ik heb geen idee.’

De dansers hebben vrijwel allemaal thuis een fitnessstudiootje geïmproviseerd, vertelt Burggrave: ‘Uiteraard zijn dansers van nature al heel erg gedisciplineerd, dus ze doen hun oefeningen en blijven gezond eten. Dat moet ook omdat anders het lichaam verandert. Dansers moeten continu in training blijven, ook voor wat we de muscle memory noemen en dat is voor hen momenteel wel lastiger. Van belang is dat ze een gevarieerd bewegingspatroon blijven volgen. We hebben drie balletmeesters en zij coachen de dansers dagelijks. Maar ze doen ook veel zelf. Iedere balletles kun je online vinden, het is een universele taal. Daarnaast worden de dansers ook individueel begeleid door artistiek leider Roel Voorintholt.’

Tekst: Jos Schuring


 

Meer weten

Genre: