De winnaars van de Operadagen Awards 2019

Winnaars Operadagen Awards 2019

Ntjam Rosie, Michael Wilmering, Joost Maaskant, Karlijn Hamer, het Nederlands Kamerkoor, Fabrice Mugia en Claron Mcfadden in de prijzen…

Tijdens een drukbezocht GALA! in Theater Rotterdam, Schouwburg zijn vanavond voor het derde jaar op rij de Operadagen Awards uitgereikt. In het Nederlandse werkveld vielen dit jaar jazzzangeres Ntjam Rosie, bariton Michael Wilmering, muzikant/performer Joost Maaskant (Maask), muziektheatermaker Karlijn Hamer en het Nederlands Kamerkoor in de prijzen. Uit het internationale veld kreeg regisseur Fabrice Murgia  een award. Sopraan Claron Mcfadden ontving een speciale oeuvreprijs van het festival. De presentatie was in handen van woordkunstenaar YMP.

Guy Coolen, artistiek directeur Operadagen Rotterdam: "Ons gala is een eerbetoon aan de diversiteit van het muziektheaterlandschap van nu. Wij eren hier zowel componisten, makers als performers. We zijn bijzonder blij een eerste life time award te mogen geven aan Claron Mcfadden, één van de meest veelzijdige performers in de opera en muziektheaterwereld".

Na een succesvolle eerste editie in 2017 is het GALA! van Operadagen Rotterdam uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van het festival, waar opera- en muziektheatermakers uit de hele wereld samenkomen en bijzondere artiesten in de spotlights worden gezet. De Operadagen Awards worden uitgereikt als erkenning voor hun bijzondere bijdrage aan het genre muziektheater en opera.

De adviescommissie voor de awards bestond dit jaar uit Leonie Clement (Festival CEMENT), Selm Wenselaers (dramaturg, stadsconservator Museum Arnhem), Hans Bruneel (LOD muziektheater), Jörgen Tjon A Fong (Urban Myth) en Guy Coolen (Operadagen Rotterdam). Lees hieronder het uitgebreide jurycommentaar.

Claron McFadden – speciale oeuvreprijs
De Amerikaanse sopraan Claron McFadden staat bekend om haar unieke stem en zeer diverse repertoire - gaande van barok tot improvisatie, van jazz tot hedendaagse muziek. Naast belangrijke operarollen en samenwerkingen met de groten van het internationale kunstenlandschap, maakte zij tevens naam en faam met haar eigen muziektheaterproducties. Operadagen Rotterdam over Claron McFadden: “Een omschrijving van haar betekenis voor het opera- en muziektheaterlandschap in Nederland – en ver daarbuiten – kan enkel superlatieven bevatten. Met onuitputtelijke energie en ruimhartige medemenselijkheid verkent zij telkens weer nieuwe horizonten in de podiumkunst. Met grote trots kent het festival deze eerste oeuvreprijs van de ODR-awards toe aan Claron McFadden.” 

Ntjam Rosie
Ntjam Rosie is een Rotterdamse jazzzangeres met Kameroense en Nederlandse roots. Sinds haar debuutalbum in 2008 kenmerken haar eigen composities zich door een mengeling van jazz, soul, pop en invloeden van Afrikaanse muziek. Sinds enkele jaren maakt ze voorstellingen waarin ze de concertsetting openbreekt richting muziektheater. De adviescommissie over Ntjam Rosie: “Het kunstenaarschap van Ntjam Rosie maakt een boeiende ontwikkeling door, waarbij ze haar muzikale talent combineert met theater en storytelling. Persoonlijke herinneringen koppelt ze aan verhalen over thema’s als postkolonialisme en het slavernijverleden. Daarbij zoekt ze steeds de sociaal-maatschappelijke dimensies van deze geschiedenissen op. Haar zoektocht naar een hybriditeit van vormen en culturen is prikkelend en inspirerend voor zowel de toeschouwers als haar vakgenoten.”

Michael Wilmering
De Colombiaans-Nederlandse bariton Michael Wilmering verovert met grote snelheid de Nederlandse podia met zowel vertolkingen als eigen projecten. Zo stond hij in de halve finale van het Belvedere Concours en in 2017 was hij genomineerd voor de GrachtenfestivalPrijs. Wilmering verdiept zich graag in de liedkunst en is te zien in opera’s en in eigen projecten. De adviescommissie over Michael Wilmering: “Naast het grote talent dat Michael Wilmering als concert- en operazanger telkens weer laat zien, is het bijzonder hoe hij zijn vakmanschap en ambities uit weet te breiden richting andere terreinen. Zo creëerde hij, samen met o.m. de uit Syrië gevluchte danser Ahmad Joudeh, de veelgeprezen voorstelling Grenze(n)loos. Daarmee vormt de all-round benadering van Wilmering een voorbeeld voor de zeggingskracht en expressiemogelijkheden van vocalisten vandaag de dag.”

Fabrice Murgia
De jonge Waalse regisseur Fabrice Murgia wordt nu al beschouwd als een van de belangrijkste theatermakers in Europa. Als jongste ‘artiste associé’ aan het Théâtre National in Brussel maakt hij een reeks indringende voorstellingen waarin hij het zelf‐ en wereldbeeld bevraagt van zijn eigen generatie. Zijn multimediale aanpak en cinematografische beeldtaal ontregelen, verwarren en verleiden. De adviescommissie over Fabrice Murgia: “Kenmerkend voor Fabrice Murgia’s regies is zijn grote respect voor muziek, muzikant en componist als belangrijke drager van de voorstelling. Hij slaagt erin om met een sterke beeldtaal een unieke vertelvorm te genereren, zonder dat alles in woorden gevat moet worden. In zijn thematiek en met zijn vanzelfsprekende vermenging van verschillende thematieken, is hij een ware exponent van zijn generatie.”

Joost Maaskant
De in Rotterdam gevestigde MC en vocalist Joost Maaskant – ook wel bekend als Maask – studeerde af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien was hij te zien als acteur, danser en live muzikant in vele producties. Met zijn solo-loopstation act speelde hij de afgelopen jaren meer dan 400 shows in binnen- en buitenland. Momenteel is hij te zien in de voorstelling Permanent Destruction - The HM Concert i.s.m. Naomi Velissariou. De adviescommissie over Joost Maaskant:
“In de afgelopen tien jaar heeft Joost Maaskant een geheel eigen stem verworven in het podiumkunstenlandschap, als performer, medemaker en soloartiest. Gewapend met zijn grote vocale bereik, strakke beatboxing skills en een loopstation weet hij hele muzikale werelden op te roepen – van techno tot pop, van r&b tot dance hall – en van vrolijk makend, ontregelend commentaar te voorzien.”

Karlijn Hamer
Karlijn Hamer is muziektheatermaker, performer en actrice. Ze studeerde af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie en volgde daarna de Master Muziektheater T.I.M.E. bij de Veenfabriek en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ze wil in haar voorstellingen een klinkende wereld bouwen waarin muziek, performance en zang een grote zeggingskracht hebben. De adviescommissie over Karlijn Hamer: “Karlijn Hamers werk is uniek en valt het beste te omschrijven als een muzikale trip. Met reminiscenties naar Björk of Laurie Anderson creëert zij sferische installaties waarin de bezoeker dwaalt door landschappen van klank. Het resultaat is een haast spirituele ervaring die een volstrekt eigenzinnige vorm van muziektheater oplevert.”

Het Nederlands Kamerkoor
Het Nederlands Kamerkoor behoort al ruim 80 jaar tot de wereldtop. Het staat vanaf het prille begin bekend om zijn avontuurlijke en vernieuwende koers: met het uitzetten van opdrachten aan grote componisten en jong talent, en met de ontwikkeling van nieuwe vormen. De adviescommissie over Het Nederlands Kamerkoor: “Het is inspirerend hoe een gezelschap met een zeer lange staat van dienst steeds opnieuw weet te verrassen met gedurfde en kwalitatieve keuzes. Het deinst er niet voor terug om spannende samenwerkingen aan te gaan op het vlak van muziektheater, zoals recentelijk met De Warme Winkel en de HuangYi Studio. Van grote kracht zijn eveneens de ‘adoptie’ van amateurkoren en het rijke talentontwikkelingstraject NKK NXT. Het Nederlands Kamerkoor blijft een avontuurlijke standaard zetten voor vocale ensembles wereldwijd.”

Meer weten