3

Geen Paniek - DeLaMar Producties

Aantrekkelijke chaos

29 juni 2017

23 juli in Amsterdam, in oktober in Rotterdam, Breda, Enschede en Kerkrade

Vooral na de pauze is het dikke pret. We zien dan opnieuw het eerste bedrijf van het toneelstuk dat gerepeteerd wordt, maar het decor is omgedraaid. We zien dus letterlijk en figuurlijk de achterkant van het toneel met deuren waarboven staat badkamer, kast en slaapkamer. Belegen en grappig tegelijk is dat toneelschrijver Michael Frayn in deze blik achter de schermen de overbekende clichés over het toneel bevestigt: iedereen is aan de drank en iedereen flirt met iedereen.

In het derde bedrijf zien we dit stuk nogmaals, maar nu zijn we beland bij de laatste speelbeurt van de tournee, ‘in de provincie’ en de voorstelling is aldus de acteurs ‘van ons’. Door de regelmatig zeer gespannen verhoudingen tussen de spelers en haperende of verdwenen rekwisieten wordt de oorspronkelijk toneeltekst met regelmaat geweld aangedaan wat hilarische momenten oplevert. Bij het eerste bedrijf waarbij we een repetitie zien een dag voor de première, moet het stuk nog op gang komen. Komedie spelen is het moeilijkste wat er is. Timing is alles en die is in het eerste deel niet altijd scherp.  Maar omdat het een repetitie van een stuk is en het spel regelmatig door de regisseur wordt stil gelegd, is dit voor de ‘echte’ regisseur een flinke kluif.

Pauline Greidanus als regieassistent is erg grappig en Peter Blok is vooral tegen het einde sterk op dreef in zijn fysieke spel. Zijn val van de trap is geweldig. Wendelll Jaspers die ik nooit eerder een klucht zag spelen, overtuigt vanaf het begin. Tjitske Reidinga heeft een relatief bescheiden rol als huishoudster en doet dat prima. Uitstekende acteurs als Peter Bolhuis, Guy Clemens en Dick van den Toorn komen wat minder goed uit de verf in deze toch niet al te trefzekere regie. Niettemin is er voldoende te lachen en toneel over toneel blijft vaak erg amusant. Na de pauze ligt de zaal voortdurend plat. Het einde is een geweldig aantrekkelijke chaos.