Man||Co - Hotel Rock Bottom
3

Man||Co - Hotel Rock Bottom

Acrobatiek en dans in humoristisch bewegingstheater

28 november in CC Amstel in Amsterdam

Met hun cross-over tussen dans, theater en performance wil Man||Co een ander publiek bereiken dan pure dansliefhebbers. De vijf jonge vrouwen studeerden af aan de opleiding Moderne Theater Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sommigen werkten eerder bij Jan Fabre, Krisztina de Châtel en Sally Dansgezelschap Maastricht. Anderen zijn actief als danser bij het Zwitserse gezelschap Bite the Bullet Dance Company.

De energie spat er voortdurend vanaf bij dit jonge collectief. Roma Koolen, Moreen Beentjes, Lisa Feij, Susan Hoogbergen en Sjifra IJpma noemen hun werk geen dans, maar bewegingstheater. Daarbij denk ik direct aan Bart Stuyf en Bewth, groepen die al decennialang niet meer bestaan. Deze genreaanduiding is dan ook behoorlijk in onbruik geraakt. Maar voor hun eerste volwaardige voorstelling Hotel Rock Bottom lijkt het goed gekozen. En op internet ben je zo sneller vindbaar dan wanneer je dans intoetst. Wie weet was dat ook een overweging. Als colllectief maakten ze twee kleine voorstellingen waarvan When we cried confetti de winnaar werd van de vakjuryprijs en festivalprijs op het Café Theater Festival Utrecht 2017.

Op de schuimrubberen speelvloer is het zacht landen en dat is niet voor niets, want bij de acrobatische toeren van het vijftal vallen de dansers dat het een lust is. Ook een lust, maar dan voor het oog zijn de uitzinnige kostuums van Sabine Staartjes. De vijf zijn gehuld in oogverblindende pakjes met wilde kleuren. Een van hen is de receptioniste van het hotel. Zij regeert met strenge hand over haar gasten. Die lijken geen vrijheid te hebben, maar te moeten dansen (sic) naar de pijpen van de receptioniste.

De acrobatieke capriolen zijn vaak grappig. Nog leuker wordt het tegen het einde als diverse opblaasdieren hun opwachting maken op de speelvloer. Of Hotel Rock Bottom de hemel verbeeldt, danwel een moderne variant is op Hotel California -een onvermijdelijke associatie-is niet duidelijk, maar dat maakt niet uit. Een zaal vol jong publiek in het gloednieuwe CC Amstel, de opvolger van het Ostade theater, beloonde het gezelschap met veel bijval. Hotel Rock Bottom zal in een aangepaste versie op zomerfestivals te zien zijn. Man|| Co heten ze dus. De kennismaking is aangenaam. Ik ben benieuwd wat dit gezelschap nog meer in petto heeft.