De knettergekke wereld achter het raam
3

De knettergekke wereld achter het raam – De Toneelmakerij & Trouble Man (8+)

Actuele voorstelling over racisme blijft te vlak

22 september in De Krakeling te Amsterdam

25 november

Schrijver Ad de Bont hoopte door in De knettergekke wereld achter het raam kleur en geloof uit het realisme te halen, onze blik op een andere manier te richten. De voorstelling toont vooral op een duidelijke manier racistische situaties, en bevat ook actuele elementen, zoals etnische profilering. De tweede laag, waarin op de onjuistheid van racisme en de gelijkheid van iedereen wordt ingegaan, is echter te summier.

Het verhaal begint in een soort ruimteschip, waarin Sadettin Kirmiziyüz en Jessie Wilms, in grijze pakken gehuld, ei- of zaadcellen uitbeelden. Een goed gevonden start. De twee mogen zelf hun huidskleur kiezen, de god waarin ze geloven en op welke kleur wereld ze willen wonen. De kleur van de wereld en hun huidskleur mogen echter niet hetzelfde zijn. De spermacellen worden vervolgens, los van elkaar, als blauwe jongen en rood meisje geboren in de respectievelijk gele en witte wereld. Het moment van de bevalling is omgeven met metaforische teksten over onder meer weeën en is misschien wel erg pittig voor de kids in de zaal.

De twee kinderen groeien op en ongeveer vanaf hun dertiende beseffen ze dat andere personen in hun wereld blijkbaar hoger op de maatschappelijke ladder staan dan zij. Zo wordt de blauwe jongen bespot door een wit meisje. Omdat hij blauw is, is hij volgens haar niet te vertrouwen. Daarnaast wordt hij vanwege stereotyperingen opgepakt door een politieagente, terwijl hij gewoon wat rondhangt. Een goede link met de actualiteit, maar er wordt, net als in de rest van de voorstelling, niet echt ingegaan op de onjuistheid van deze vooroordelen en het schandelijke van de situatie.

Ook is het tempo op sommige momenten te laag of ontbreekt er te lang een verrassingseffect, waardoor het lastig is de zaal het hele uur geboeid te houden. De humor die in het stuk zit, slaat wél aan. Ook laten Kirmiziyüz en Wilms vele kanten van zichzelf zien. Het is echter te weinig om nog lang over deze voorstelling na te praten.

Te zien t/m 25 november