4

Amusante bewerking van De Revisor

Regisseur Theu Boermans pakt flink uit met de klassieker van Nicolaj Gogol. Niet alleen verplaatste hij de intrige naar een Limburgs provinciestadje, maar ook voegde hij een aantal kleurige liederen toe die in de beste musicaltradities worden uitgevoerd. Dat is over de top en reuze komisch. Er zit zelfs een heuse pauzefinale in waarbij Joris Smit, lopend over de theaterstoelen tussen het publiek, de hele zaal laat meeklappen.

Het college van B&W van het provinciestadje wordt zenuwachtig van de aankondiging dat een controleur van de regering onderweg is. De burgemeester verdient bij aan hennepteelt en de wethouder ruimtelijke ordening heeft een bouwbedrijf dat alle rotondes aanlegt. Van die dingen dus. Als een berooide theatermaker arriveert en wordt aangezien voor deze revisor en begint het grote misverstand over het grote graaien. De tekst wemelt van de inside jokes die voor toneelliefhebbers kostelijke momenten opleveren.

De grote cast, de soms werkelijke hilarische liederen en de uitbundige acteerstijl maken van deze Revisor een feestelijke voorstelling. De satire die Boermans er van maakte kan echter niet voorkomen dat de voorstelling erg op amusement leunt. Schuren doet deze bewerking niet, de toon is vooral komisch en niet vilein. Boermans wilde vooral de toeschouwer aanspreken op zijn gevoel voor verleiding van de corrumperende werking van macht. Maar de jolige vorm vermindert de zeggingskracht. Toch valt er enorm veel te genieten in de tekst en ook in de uitvoering. De cast is zonder uitzondering sterk en de de grappen zijn erg goed. Het spelen met smaak en wansmaak biedt ook een fijne dubbele bodem. Ga je als toeschouwer ook met je armen boven je hoofd meezwaaien of niet? De Revisor gaat ook over naar je zelf kijken.

Het Nationale Toneel - De revisor, gezien op 16 januari in de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Tournee t/m 5 maart.