3

Amusante kleine voorstellingen op Theaterfestival Boulevard

Een van de prachtigste pleinen van Nederland, de Parade in Den Bosch, is tijdens Festival Boulevard het domein van het zogenaamde tentjestheater. Korte voorstellingen van twintig of dertig minuten waar je rond de vijf euro voor betaalt.

Ik zie op het plein de Cursus omgaan met vrouwen van Compagnie Zuidervrouw waarin de goedgebekte actrices Else Helmich en Laura de Vries vijftig mensen op aangenaam moraliserende wijze onderhouden over hoe mannen vrouwen kunnen behagen. De brutaliteit van de actrices en de geinige interactie met het publiek zijn charmant. Als toeschouwer Mick gevraagd wordt wat hij van de vrouw vindt, antwoordt hij: ‘eeehh mooi’. Even later mag hij op het podium een van de twee huilende vrouwen troosten. Hij krijgt tekst ingefluisterd maar trekt zich daar niets van aan. De beloning voor zijn eigen invulling is een tegeltje met zijn eerder uitgesproken tekst. Amusante festivalvoorstelling. Nog dagelijks te zien t/m 16 augustus.

Theaterfestival Boulevard en Van Gogh Brabant deden een oproep aan beginnende theatermakers om plannen in te dienen voor korte familievoorstellingen, geïnspireerd op Vincent van Gogh van wie dit jaar zijn 125e sterfdag herdacht wordt. Twee van de geslecteerde voorstellingen zag ik in het Noordbrabants museum. Poppentheater Irene Laros brengt in Dag van Gogh verschillende creaties van Van Gogh tot leven waaronder postbode Roulin, Kop van een skelet met brandende sigaret. en enkele landschappen. De poppen zijn veelal gemaakt van golfkarton en ogen fraai. Het spel is wisselend. De voorstelling is dramatisch magertjes en lijkt vooral een uitstalkast van zoveel mogelijk Van Goghbeelden.

Verfie is een coproductie van Theatercompagnie DEFDEF en Wing Nuts Decor waarin acteur Jelle De Wit ons deelgenoot maakt van de werking van een grote kist die een kunstmaakmachine blijkt en oogt als een primitieve 3D printer. Hij pikt een jochie van een jaar of tien uit het publiek die hij met gemak zover krijgt om in de kist te kruipen waarna er na de nodige magie twee schilderijen, een zelfportret en even later zonnebloemen, uit de machine komen rollen. Snel daarna komt de jonge vrijwilliger met een rode zakdoek aan het oor de machine uit. De Wit is een aantrekkelijke verteller die het publiek met gemak meeneemt in zijn rijke verbeeldingskracht.