2

Angelica Lidell stelt teleur met You are my destiny

In haar Todo el cielo sobre la tierra  dat vorig jaar in de Amsterdamse Stadsschouwburg te zien was, bracht Angelica Lidell, enfant terrible van het Spaanse theater, Wendy uit Peter Pan naar Utøya waar Anders Breivik een bloedbad aanrichtte. Die voorstelling eindigde met een adembenemende, furieuze soloperformance waarin ze zwartgallige teksten op mitrailleursnelheid op het publiek afvuurde.

Hoe anders is You are my destiny waarin de Spaanse theatermaakster vertrekt vanuit de legende van Lucrezia, die zelfmoord pleegt nadat ze verkracht is door Tarquinius, de zoon van de koning. Haar familie ontketent een opstand tegen de monarchie, wat tot de republiek Rome leidt.

Bij Lidells interpretatie staan vooral de menselijke driften van Lucretia en haar verkrachter centraal. Dat krijgt vorm in een sterk visueel getinte productie met maar weinig tekst. De voorstelling wordt gespeeld door twaalf jonge mannen, een Oekraïens zangtrio, Liddells vaste actrice Lola Jiménez en Liddell zelf. Lidell brengt fraaie tableaus met veel stilte in een tergend traag tempo waarin relatief weinig gebeurt. Lidell laat vooral de mannen het werk doen. Tegen het einde van de voorstelling is er dan wel weer een solo van haar, maar daarin zwalkt ze vooral over de speelvloer. Ze kronkelt, schreeuwt hysterisch en giet een aantal bierflesjes leeg over haar lijf. Ze doet dat met een enorme pretentie, maar uiteindelijk komt het over als een mal soort ijdeltuiterij.

De onheilszwangere symboliek domineert de voorstelling. Prachtig zijn de gezangen van het Oekraïense trio dat Lidell oppikte bij de Rialto brug in Venetië. Als geheel kan You are my destiny niet overtuigen. Het trage tempo lijkt bedoeld om het publiek te irriteren. Daar is Lidell zonder meer in geslaagd. Dat er aan het einde na het applaus halen een vrolijk lied als Gloria klinkt en iedereen op het toneel gaat dansen, is een onbegrijpelijk groot contrast met alles wat we in de ruim twee uur daarvoor gezien hebben. Wat een teleurstelling.

You are my destiny - Angelica Lidell, gezien op 2 juni in de Stadsschouwburg Amsterdam tijdens het Holland Festival. Daar vanavond nog te zien.