4

Authentiek duo bewerkt geraffineerd hun publiek

Jos Schuring

Iona&Rineke / Orkater - Kill all kids
Gezien op: 
23 november, Toneelschuur Haarlem
Te zien t/m: 
21 december

‘We zijn niet pro-moord maar anti-nataal.’ Dat zinnetje raakt de kern van Kill all kids van Iona en Rineke, de twee schrijvers die hiermee na Rumspringa hun tweede productie maken bij Orkater.

Het is een gedurfde voorstelling waarin de twee jonge vrouwen het stoppen van de voortplanting propageren omdat de aarde al die mensen en wat zij aanrichten niet meer aan kan. ‘Het is niet erg als er niemand meer bijkomt. Waarom zouden we onvruchtbaarheid niet natuurlijk kunnen maken?’ 

De tekst is slim opgebouwd waarbij eerst uit dagboekjes wordt voorgelezen. ‘We doen dat heel bewust om sympathie te wekken’ vertelt een van de twee. Ook gaan Iona Daniel en Rineke Roosenboom af en toe -net als in hun eerste voorstelling- het gesprek met publiek aan waarbij de nadruk ligt op de vanzelfsprekendheid waarmee mensen kinderen krijgen. Beide spelers doen dat op een wat dwingende, maar toch innemende wijze, waardoor hun boodschap des te indringender aankomt.

De voorstelling wordt spannend verrijkt met originele muziek, gecomponeerd door Frank Wienk en gespeeld door Jonathan Bonny met Iona en Rineke. Het instrumentarium varieert van elektronica tot duimpiano, harmonium en een elektrische gitaar die met een triangel wordt bespeeld.

De eigenzinnigheid van de spelers is ontwapenend. De manier waarop zij hun publiek benaderen is intelligent en hun teksten zijn origineel. Iona en Rineke zijn meer schrijvers dan performers en gingen ooit zelf hun teksten spelen omdat ze geen geld hadden voor acteurs. Ze lijken in hun spel een zekere anti-theatrale houding te koesteren. Dat is even wennen, maar het werkt wel wat vooral blijkt als ze gaan dansen. Hun optreden is dan direct minder spannend. Maar dat duurt maar even waarna het authentieke duo geraffineerd verder gaat met het bewerken van hun toehoorders. ‘Doodgaan is iets anders dan niet geboren worden. Misschien is onszelf opheffen wel de hoogste vorm van intelligentie.’

Te zien t/m 21 december

Foto: Ben van Duin