Snowflake - Toneelmakerij
4

Snowflake - Toneelmakerij (12+)

Bloedstollende whodunnit verrast en verontrust

Henri Drost

Gezien op: 

2 maart

Te zien t/m: 

26 april

3B is een klas als alle andere. Maar er iets gruwelijks misgegaan waardoor een van hen het niet kan navertellen. Om te weten hoe het zover heeft kunnen komen, gaan acht scholieren vijf dagen in de tijd terug. Wat volgt is een bloedstollende whodunnit met een even verrassende als verontrustende ontknoping.

We leren ze kennen via hun Insta-profielen, die op het projectiescherm dat het hele speelvlak domineert getoond worden. Zo is Sofie dol op K-pop en chat met haar 'korean lover', heeft Jessie maar liefst 150k volgers van zijn youtube-kanaal en is daar al zijn vrije tijd aan kwijt en Job wil vooral stoer overkomen, maar wordt door iedereen als een sulletje gezien. Felix heeft thuis problemen, maar wordt net als Samy door iedereen genegeerd, Nada is vooral op zoek naar dickpicks. Allen zijn gevoelig voor comments en likes.

Al snel blijkt dat ze zich anders voordoen dan ze zijn, zowel in de echte wereld als in de virtuele. Zo is Jessie vrolijk, energiek en vooral zichzelf in zijn vlogs, maar luistert hij niet naar zijn beste vriend en worstelt met zijn seksualiteit. De grote held van Fay is Edward Snowden, zij copy-paste zelfs een werkstuk over hem, en laat haar klasgenoten waar het maar kan weten hoe dom ze zijn alles op social media te delen en wil vechten voor privacy. Ondertussen hackt ze wel het mailaccount van haar moeder omdat ze denkt ze een affaire heeft.

Uiteraard hebben ze allemaal meerdere nepaccounts en sommigen trollen er flink op los. Dan zijn er opeens de berichten van een mysterieuze Red Rabbit die alles lijkt te weten en de onzekerheden die ze angstvallig voor elkaar verborgen proberen te houden genadeloos tegen elkaar uitspeelt in een alsmaar grimmiger spel met fatale gevolgen.

In de regie van Paul Knieriem schakelen de vier acteurs (Yamill Jones, Gonca Karasu, Daniël van Klaveren, Stefanie van Leersum) die de acht scholieren spelen, niet alleen razendsnel van rol, maar ook van de echte naar de virtuele wereld, vaak in één scène. Het projectiescherm is daarbij al snel gevuld met meer dan honderd foto's, chats, meme's en viral gegane video's. Het is zeker voor de adolescenten in de zaal zeer herkenbaar. Het knappe van de tekst van Daniël van Klaverenis dat Snowflake niet louter de gevaren van de digitale wereld zichtbaar maakt, maar ook het menselijk falen in de echte wereld toont. Die smartphone, tablet of laptop is niet het probleem, hooguit een symptoom daarvan.

Het onderwerp en de vorm zijn modern, maar in de kern sluit Snowflake zo aan op de lange traditie van Toneelmakerij-voorstellingen en is dus niet moralistisch maar stimuleert wel tot nadenken.

Foto: Sanne Peper



Tournee t/m 26 april 

Tags: