4

In Coming of age voor bejaarden wordt de liefde liefdevol bezongen.

Bij het slotapplaus op de première staan er tien mensen op toneel. De enige twee ouderen zijn Paul R. Kooy en Joke Tjalsma. Dat is opvallend omdat Coming of age voor bejaarden op een mooie wijze de liefde van ouderen laat zien. Maurits van den Berg en Rik Bos kwamen samen tot het idee van deze voorstelling die door Rik van den Bos werd geschreven. Het is bewonderenswaardig hoe goed deze dertigers zich hebben ingeleefd in het leven van mensen die twee keer zo oud zijn.

Joke Tjalsma speelt een demente vrouw die haar man, gespeeld door Paul Kooij telkens ‘opnieuw’ ontmoet. Tjalsma speelde al eens eerder bij Carver een demente vrouw, maar in deze voorstelling is haar dementie subtieler. We zien de oudjes ook als jong stel, gespeeld door Maurits van den Berg en Yara Alink. Er zijn wonderbaarlijk mooie overgangen in scènes tussen oud en jong. Prachtig is het moment waarop de jongen zijn meisje zoent en in een vloeiende beweging direct daarna Joke Tjalsma zoent. Het is maar een fraaie vondsten in de fijnzinnige regie van Eva Line de Boer. Coming of age voor bejaarden is een liefdevol drama en eigenlijk vooral een ode aan de langdurige relatie die heden ten dage steeds minder voorkomt.

Rik van den Bos en Maurits van den Berg hebben beiden kort geleden een van hun ouders verloren. Dat bracht hen tot het uitgangspunt dat het leven kort is en als het dan opeens voorbij is, je misschien bedenkt dat je er te weinig hebt uitgehaald omdat je die ander toch eigenlijk niet zo heel erg goed hebt gekend. Dat s fraai uitgewerkt in een tekst die soepel schakelt tussen realisme en poëtische momenten. De spelers munten uit in gevoelig spel zonder dat dit sentimenteel wordt. Ontroerend is de prachtige wisselwerking tussen de soms verwarde maar ook grappige Tjalsma die sterk en zwak is naast de tedere, begripvolle Kooij.

Coming of age voor bejaarden - Berg & Bos, gezien op 13 februari in de Toneelschuur Haarlem, tournee t/m 19 maart