Waldemar Torenstra, Thijs Römer en Frederik Brom in Art
4

**** ART– MORE Theater Producties, Waldemar Torenstra, Thijs Römer en Frederik Brom

De kunst van vriendschap

10 maart in DeLaMar Theater in Amsterdam

7 juni

Snelle, snedige dialogen, vol humor en ijzersterke acteurs: Waldemar Torenstra, Thijs Römer en Frederik Brom brengen een fijne nieuwe versie van Art, een van de meest bekende toneelstukken van de Franse schrijfster Yasmina Reza.

De komedie draait om drie mannen die al jarenlang bevriend zijn. Deze vriendschap komt onder druk te staan als een van hen, Serge, voor 120.000 euro een wit schilderij koopt. Vooral vriend Mark verklaart hem voor gek, terwijl Ivan over geen enkel onderwerp een eigen mening heeft, dus nu het eerst met de een en dan weer met de ander eens is. Gaandeweg wordt de discussie steeds persoonlijker en komen al lange tijd spelende onderhuidse irritaties aan de oppervlakte.

De voorstelling dompelt je vanaf de eerste seconde in een bad vol energie. De mannen zijn aan het klieren en ravotten, omlijst door knallende muziek. Als ze stoppen, vertellen ze een voor een rechtstreeks aan het publiek iets over zichzelf en de context, terwijl de anderen op de achtergrond ‘in de scène’ blijven. Dit directe aanspreken van het publiek en uit de scène stappen komt in het begin van het stuk een aantal keer terug, zonder dat je uit het verhaal wordt gehaald. Deze momenten lopen vloeiend over in de ‘spelscènes’ en zijn een handige en niet-standaard manier om de context van de vriendschap te scheppen.

De voorstelling is erg komisch, zowel in tekst als in de expressie en gedragingen van de personages. Alle drie mannen timen de snedige, snelle dialogen erg goed en zijn sterk in hun spel. Expressief is Römer (als Ivan) onovertroffen. Gaandeweg krijgt het stuk een serieuzere ondertoon, terwijl de humor aanwezig blijft. Duidelijk worden de verschillende fasen van vriendschap doorlopen. Eerst de onmacht, het schreeuwen tegen elkaar, de ander de schuld geven. Later komen ze meer bij hun gevoel en leren ze de ander te accepteren hoe hij is. De Kunst van vriendschap.