Boef
4

Boef, door Maas Theater en Dans

Die boef zit in ons allemaal

24 oktober 2019

26 april 2020

Boef rent de zaal in en ploft naast mijn dochter op de banken. ‘Ik ben je beste vriendin en we zijn gewoon samen naar het theater gekomen, niks zeggen.’ Nog voordat zij iets terug kan zeggen, heeft boef al een hand over haar mond gelegd, tot grote hilariteit van andere kinderen in de zaal, al vindt een enkeling het ook een beetje eng. Even later verandert de agent die klem zit in een woest blaffende politiehond. Het zijn maar twee van de hoogtepunten in de doldwaze kleuterwhodunit van Maas Theater en Dans.

Het begin is ijzersterk, als Lisa Groothof en Dwayne Toemere die ook al samen speelden in de internationale succesvoorstelling Eitje, zonder woorden maar glashelder mimen hoe je als boef handschoenen en een bivakmuts aantrekt en op pad gaat. Juist doordat niet meteen duidelijk is wat er nou eigenlijk gebeurt, krijgen Groothof en Toemere iedereen meteen bij de les.

Samen gaan ze op zoek naar een schat, verborgen in een klein kistje. Maar als die eenmaal is gestolen, willen beide boeven het kistje voor zichzelf houden. Dit leidt onmiddellijk tot heerlijke slapstick, waarbij voortdurend van rol gewisseld wordt. Een bivakmuts verwisselen voor een politiepet, meer is daarvoor niet nodig. Jong en oud gaan mee in dit spel door de op elk moment overtuigende performance. Zelfs als Toemere als een standbeeld in een museum het kistje bewaakt en op muziek van Fauré verandert in een gillend alarm, is hij volkomen geloofwaardig. Prachtig is hoe aan na drie kwartier het begin van de voorstelling nogmaals wordt getoond, nu alleen met twee handen en een miniatuurkistje.

Wat er nou precies in dat kleine kistje zit? Dat zijn we al die tijd niet te weten gekomen en dat is ook volkomen irrelevant, zeker voor kleuters. Het gegeven dat de ander het heel graag wil hebben, is immers meer dan genoeg reden om het ook te willen. En laten we eerlijk zijn: ook volwassenen staan massaal maar al te graag uren in de rij om die nieuwe iPhone te bemachtigen, zonder dat ze eigenlijk weten waarom.