Zeitgeber
4

Zeitgeber - Orkater / More dogs - de 20e in de serie Nieuwkomers

Eigenzinnige kunst met hoge amusementswaarde

26 januari in Theater Ins Blau in Leiden

22 februari

Leuke jongens zijn het. Dat zie je direct. Bij aanvang staan vier van hen keurig op een rij op het voortoneel achter kleine keyboards. Er valt een snelle lichtflits op de meest linker jongen terwijl hij een toets indrukt. Black out. Volgend flitslicht. Op dezelfde jongen. En nog eens. En nog eens. Pas na verloop van tijd worden de anderen ook een voor een belicht en is inmiddels een speelse compositie ontstaan van licht en geluid.

Na deze sterke opening krijg ik direct het gevoel dat dit een tegendraadse, fijne en speelse voorstelling gaat worden. Die verwachting komt helemaal uit. More dogs is een Vlaams collectief waarvan alle vijf leden schrijvers, makers, spelers en muzikanten zijn. Ze studeerden drama in Antwerpen. Hun naam is een grappige verwijzing naar andere Orkater-achtigen zoals Lars Doberman en Mexicaanse Hond.

In Zeitgeber willen de makers het ontstaan van ritme en structuur onderzoeken. Dat lijkt wat gewichtig, maar  de voorstelling is aangenaam lichtvoetig. We zien een aaneenschakeling van scènes waarin de makers zichzelf een opdracht stellen die in beperkte tijd uitgevoerd moet worden. Op de chronometer zien we precies hoeveel tijd nog resteert. Deze werkwijze wordt buitengewoon inventief toegepast.

ZeitgeberZo is er een scène waar in de jongens een voor een zonder kleren in galop rondjes rennen over het speelvlak. Als ook het laatste groepslid zich aan de renners heeft toegevoegd, resteren nog drie minuten en ontwikkelt zich een fraaie en komische choreografie. Ook zien we het ontstaan van het universum in twintig seconden, is er een minuut rock & roll en is er een scène over sterven in twee minuten. Fascinerend en ritmisch razendknap is het noemen van de getallen 1 tot en met 5 in alle mogelijke volgordes.

Met sterke timing, tal van originele vondsten en aanstekelijk fysiek spel weten de vijf het publiek een uur lang te boeien, een ideale lengte. Fraai is vooral dat More dogs met weinig attributen een wereld oproepen vol beeldende kracht en muzikaliteit. Daarin doen ze wel wat denken aan Van der Laan en Woe, ook ijzersterke performers die van niets iets kunnen maken. De stijl van More dogs is anders, vooral anarchistischer en eigenlijk niet heel erg typisch Vlaams, wel wat absurdistisch en zelfs een beetje dada, maar altijd volstrekt helder. Het jongehondengevoel verleent Zeitgeber veel charme. More dogs maakt geraffineerde, eigenzinnige kunst met een hoge amusementswaarde waar je iedereen mee naar toe kunt nemen.

Te zien t/m 22 februari. Foto's: Ben van Duin