My Fair Lady – De Graaf & Cornelissen Entertainment
3

Energieke regie met geweldig ensemble

6 november in Koninklijk Theater Carré, Amsterdam

13 mei 2018

‘De kleding in deze voorstelling is zó bijzonder mooi. Zeker de jurken van de dames. Een lust voor het oog. Het ís gewoon een geweldige voorstelling, dat durf ik zo te zeggen. Ik zou zwaar teleurgesteld zijn als zij minder dan vier sterren zou krijgen.’

My Fair Lady – De Graaf & Cornelissen EntertainmentDit zei Chris Tates nog geen week voor de première tegen Scènes. En ja hoor, op de première kon een enthousiast publiek zien dat hij helemaal niet had overdreven. De kostumering is fantastisch en met name in de heel humoristische Ascot-scène heeft kostuumontwerper Arno Bremers verrukkelijk uitgepakt met chique jurken en hoeden én pruiken, gemaakt door Bobby Renooij. Die humor komt voor een flink deel door het geweldige ensemble dat uitblinkt in originele en bevlogen dans en zang.

Het publiek sluit Eliza (Esmée Dekker) ook in de armen. Toch moet je bereidwillig in het verhaal geloven om haar van ordinaire straatslet – Professor Henry Higgins (Chris Tates) laat heel veel varianten hierop horen – te zien transformeren tot netjes sprekend burgermeisje. Kijk, een Jenny Arean zou je onmiddellijk geloven als die van plat Amsterdams langzaam naar ABN gaat, maar daar geloof je weer niet van dat ze 20, 21 jaar is, zoals Eliza, een schatting trouwens van Kolonel Pickering (Alfred van den Heuvel). Han Oldigs als Eliza Doolittles vader speelde een glansrol als arme sloeber met een alcoholprobleem. Ook willen we Yoran de Bont niet onvermeld laten: wat een fantastische stem heeft deze Freddy Eynsford-Hill, die helemaal hoteldebotel wordt op het voormalige bloemenmeisje.

Bij zo’n daverende voorstelling was een fantastisch slotakkoord fijn geweest. Het verhaal vindt nu iets te geruisloos zijn einde. Verder alle lof voor de hoofdrolspelers en de energieke regie van Paul van Ewijk.