3

Fraai uitgedoste cellisten in rauw indringend muziektheater

Jos Schuring

Via Berlin – Instant love
Gezien op: 
16 juli op Over het IJ festival in Amsterdam
Te zien t/m: 
Theatertournee van 15 januari t/m 21 maart

Het inventieve muziektheatergezelschap Via Berlin maakt altijd voorstellingen met een hoog maatschappijkritisch gehalte. Voor hun nieuwste productie Instant love schreef Ko van den Bosch een verhaal over vrouwenhandel. Hoewel die tekst eigenlijk nauwelijks iets vertelt wat we nog niet wisten, is de samenwerking met het Cello Octet Amsterdam goed voor een indringende voorstelling.

Componist en muzikant Harald Austbø is een verrassende en opvallende verschijning in Instant love. Als King, een louche handelaar in betaalde liefde, is hij sterk op dreef als acteur, maar ook als musicus als hij tegelijk met Dagmar Slagmolen een cello bespeelt. Slagmolen speelt Grace, een mooie jonge vrouw uit Roemenië die door de akelig gladde King al snel wordt ingepalmd. Als hij haar paspoort heeft ingenomen, begint hij haar te misbruiken.

De tekst van Van den Bosch bevat de van hem kenmerkende rauwe poëzie, maar biedt geen nieuwe inzichten. Deze voorstelling moet het dan ook vooral hebben van de fraai uitgedoste cellisten die onder meer met zeer korte rokjes, fantastische pruiken en fraai gespeelde, weerbarstige muziek van Austbø de show stelen. Bizar en prachtig is het koortje dat Geil tot in de eeuwigheid zingt. Grace weet zich uiteindelijk te ontworstelen aan de vreselijke King. Ook dat is niet zo verrassend, maar wel mooi en overtuigend gespeeld door Dagmar Slagmolen. Fraai is de manier waarop regisseur Ria Marks tekst en muziek in elkaar heeft vervlochten. De theatraliteit van de cellospelers is fraai uitgebuit. En die cellisten zelf zijn ronduit geweldig.

Foto: Moon Saris