Contemplatie in Afscheidstournee. Vlnr: Manuel Boutreur, Vincent Rietveld en Rob Smorenberg,oto: Sofie Knijff
2

Afscheidstournee - De Warme Winkel

Gaaf idee te vrijblijvend uitgewerkt

21 november 2020 in Frascati Amsterdam

21 januari

Afscheidstournee moest vooral gaan over de klimaatcrisis. Geen afscheid van het gezelschap, maar een afscheid van luxe. De tournee in Vlaanderen en Nederland gaat per fiets, met decor en al. Een prachtig plan, maar het idee blijkt mooier dan de voorstelling.

In een welkomstwoord van Vincent Rietveld vertelt hij dat dit eigenlijk geen voorstelling is, maar beter gezien kan worden als ‘een beetje tijd of een ‘pauze’. Ook drukt hij ons op het hart dat we geen extra moeite hoeven doen om bang te zijn dat we het niet begrijpen. In een filmpje zien we Rietveld samen met ‘coach en diëtist’ Rob Smorenburg en ‘technicus en conceptbewaker’ Manuel Boutreur fietsend langs groene weilanden met prachtige wolkenluchten. Daarin oreert Rietveld onder meer over milieuvriendelijk gedrag en klimaathuichelaars die menen wel naar Bali te mogen vliegen omdat ze veganist zijn. ‘Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je laat’, aldus Rietveld. Het blijkt het sterkste deel van de voorstelling.

De verhandeling over Rietvelds ‘vriendschap’ met een tekening van een rotsformatie van de 17e eeuwse Chinese kunstenaar Lan Ying en een uiteenzetting over de onderdelen van een  overheadprojector van de Minnesota Mining and Manufacturing Company kunnen niet boeien. Als Rietveld plasjes water op de witte vloer gooit die, geprojecteerd op een wit doek een fraai waterballet veroorzaken, is dat best mooi. Na een beschouwing over rendierjagen reflecteert Rietveld op zijn theaterverleden waarbij ‘in elk krantenartikel een voorstelling verscholen leek’ en bekent hij dat hij wel kickte op toeren door Europa met dure voorstellingen. Tot slot is er een quasi sjamanistisch ritueel en een flauwe oefening waarin we uitgenodigd af te dwalen.

Tijdens deze tournee slapen de drie theatermakers waar mogelijk thuis bij bezoekers om hotelkosten uit te sparen die ten goede komen aan acties voor behoud van het regenwoud. Dat is een mooi gebaar, maar de essentie van dit ambitieuze project was dat De Warme Winkel wilde onderzoeken 'hoe we het leuk kunnen houden met tien miljard mensen op deze aardkloot'. Die poging is schoon en sympathiek, maar overtuigt niet. De belofte is niet waargemaakt. Dat hoeft natuurlijk niet zo erg te zijn, maar Afscheidstournee gaat meer over Vincent Rietveld dan over de klimaatcrisis en is vooral te vrijblijvend. Maar het idee blijft gaaf.