Het temmen van de feeks - Toneelschuur Producties
4

Gelijkwaardigheid tussen de seksen of afrekening?

1 maart

20 april

In Het temmen van de feeks van Toneelschuur Producties worden de mannenrollen door vrouwen gespeeld en andersom. Wat regisseur Nina Spijkers hiermee nou precies beoogt, is voor verschillende interpretaties vatbaar, maar dat verstoort het kijkplezier geenszins, integendeel.

In een interview vertelde Spijkers dat deze omkering van rollen voor haar de enige manier was om dit seksistische stuk van Shakespeare anno nu nog te spelen. Misschien heeft ze daar wel gelijk in. Het is niet voor niets dat Het temmen van de feeks niet meer zo vaak wordt opgevoerd. Helder is dat de grappen op deze manier wel degelijk een andere lading krijgen en dat pakt soms ook erg komisch uit. Spijkers bewerkte zelf de tekst en kortte die wat in om ruimte te maken voor muziek en enkele geslaagde choreografieën. Dit kan niet voorkomen dat de voorstelling in de tweede helft ietwat inzakt, maar de spanning is tegen het einde helemaal terug. Er valt veel te genieten in deze voorstelling.

Mooi is de ietwat lange openingsscène waarin alle spelers in ondergoed opkomen, de mannen korsetten aandoen en de vrouwen zich hullen in strak zittende kledij waardoor hun borsten nauwelijks nog zichtbaar zijn. Maar er is nog een uiterst fraaie regievondst. De vader van Katharina en Bianca, een zeer komische Xander van Vledder, worden door drie actrices Linde van de Heuvel, Julia Lammerts en Anne-Chris Schulting gespeeld. Unisono spreken zij de teksten uit wat een fantastisch effect sorteert.

De belangrijkste rollen van Roeland Fernhout als Katharina en Astrid van Eck als Petruchio zijn ijzersterk. Hij is de feeks die door Petruchio met sadistisch genoegen getemd wordt. Vooral de vrouwelijke tred van het forse mannenlijf van Fernhout is prachtig om te zien, maar ook de vernederingen die Katharina moet ondergaan speelt hij knap, aanvankelijk vertwijfeld en later fascinerend slaafs. Vooral het personage Petruchio krijgt vanwege de vertolking door een vrouwelijke speler een andere dimensie die wellicht bedoeld is als stoer statement van de vrouw na #MeToo of een afrekening met de eeuwenlange dominantie van mannen. Of wil de regisseur hier vooral gelijkwaardigheid tussen de seksen benadrukken? Interpretatiemogelijkheden te over in deze dynamische voorstelling waarin de 31-jarige Spijkers, die binnenkort debuteert als filmregisseur, opnieuw haar enorme talent demonstreert.

Te zien t/m 20 april