The Full Monty - De Graaf & Cornelissen Entertainment
3

Goede cast draagt niet zo sterk verhaal

5 februari in DeLaMar Theater te Amsterdam

3 juni

In 2009 was de Nederlandse theaterversie van The Full Monty een grote hit. Producent De Graaf & Cornelissen brengt nu wederom deze productie maar wel in een nieuw jasje. De goed gecaste acteurs tillen het niet zo pakkende stuk naar een hoger niveau.

Door de economische crisis raken grote groepen arbeiders werkloos. Onder hen is fabrieksarbeider Berry (Joey Ferre), die geld nodig heeft om de alimentatie voor zijn zoontje te betalen. Hij verzint het lumineuze idee om samen met medewerklozen eenmalig een strip-act op te voeren. Hij vindt vijf mannen die mee willen doen, al zijn deze voornamelijk a-ritmisch en niet zo sexy. Het oefenen kan beginnen, met als hoogtepunt van de show het 'full monty' gaan.

Het verhaal draait niet zozeer om de act van de mannen, maar ook om hun thuissituatie. Je ziet wat de werkeloosheid voor invloed op hun relaties heeft. Toch raakt het verhaal me vrijwel nergens, behalve bij de mooie begrafenisscène van de moeder van Martin (Kick Spijkerman). Dat is zowel ontroerend als licht-komisch. De rest van de voorstelling is té over-the-top om echt mee te kunnen leven met als uiteindelijk resultaat een net-niet-mix.

De acteurs zorgen er echter voor dat The Full Monty geen straf is om te zien; zij tillen de voorstelling naar een hoger plan. Een van de uitschieters is Brigitte Heitzer die als sexy pianiste Jeanette de mannen zowel muzikaal als mentaal begeleidt. Heitzer zet dit type, inclusief Limburgs accent, geweldig neer, heeft vaak de lachers op haar hand en weet het publiek binnen de kortste keren voor zich te winnen. Ad Knippels is als 'dansleraar' Harold hilarisch en Brigitte Nijman de rol van zijn op geld beluste vrouw overtuigend. Door de humor en vanwege het pakkende slotlied Laat je gaan, waarop de mannen een swingende act geven en uiteindelijk full monty gaan overheerst na afloop toch het vrolijke gevoel.

Te zien t/m 3 juni Foto: Margot de Heide