3

Grenzeloos geluk bij Andre Manuel en Geert Hautekiet

Andre Manuel en Geert Hautekiet waren in 2012 met Het Lied, Opus 1 in G-groot voor Opel Kadett en twee zangerseen van de grote hits van Oerol. De samenwerking - een lang instrumentaal duet met scherpe en poëtische teksten - was zo’n succes dat ze besloten om meer samen te maken. Nu zijn ze te zien ze op Oerol met 'XIX': het Romeinse getal 19. Achter Cafe de Groene Weide in Hoorn  staat in een weilandje een overdekt podium met een kleine tribune waar zo’n 20 mensen op plaats kunnen nemen. De overige toeschouwers moeten genoegen nemen met een kruk, eigenlijk een soort omgekeerde  ton, in het gras. ‘Dan voelen jullie wat het is om een Syrier te zijn’, zegt Manuel. Hij belooft de mensen op de tribune een hapje, een drankje en warmte. De rest van het publiek heeft alleen de kruk en wordt nat als het regent.

De toon is gezet. Hoewel  de titel XIX is, een geluksgetal volgens het duo,  en een magisch getal want steeds als je het kwadrateert en dan de cijfers bij elkaar optelt kom je weer op 10 uit, de grens tussen getal (1) en geen getal (o). En dat is uiteindelijk de echte rode draad van deze muzikale trip: grenzen. Grenzen tussen mensen onderling en grenzen tussen landen. In hoeverre zijn we breid om anderen toe te laten in onze wereld?

Het is de zoveelste voorstelling die de vluchtelingenproblematiek als thema heeft, maar door de vorm  - Hautekiet met zijn zachte g op keyboard, cello en gitaar en Manuel met zijn Twentse tongval op gitaar in een mengeling van rootsmuziek -  is het goed te pruimen.  Ook nu weer zijn de teksten rauw en poetisch tegelijk: ‘Een grens verbroedert, verdoezelt, beveelt, verdeelt, behaagt Brussel en Den Haag, vervaagt,  rukt op’  zingen ze. En ‘geen nagel  om mijn gat te krabben, alleen nog dromen en bedrog.’

Op een gegeven moment trekt Hautekiet zijn jas uit, zet zijn hoed af en drapeert ze om de cello. Manuel loopt er even later heen en trekt ze aan. Ze omarmen elkaar en zijn verbroederd. Manuel heeft het harnas van Hautekiet om zich heen, Hautekiet staat daar broos, als zichzelf. Twee werelden die bij elkaar zijn gekomen. Grenzen overschreden, geluk bereikt.

Gezien op Oerol op 10 juni. Daar nog t/m 19 juni te zien.Ook op Festival Boulevard in Den Bosch van 9 t/m 13 augustus. Tekst en foto: Marjan Terpstra