3

Zeventien – Het Zuidelijk Toneel

Het enorme karwei om iedereen te begrijpen

13 augustus tijdens Theaterfestival Boulevard

7 december

Het mooiste moment in Zeventien is wanneer Tuğçe Yavuz vertelt hoe ze zich wapent na weer een terroristische aanslag waar moslims bij zijn betrokken. Na het bloedbad in Manchester moet ze de volgende dag weer naar school. ‘Ik begin thuis al een muur te bouwen. En dan begin ik met mijn karwei om iedereen te begrijpen. Ik moet dat telkens weer doen. En ik zal het blijven doen.’ De zaal is muisstil.

Vorig jaar maakte regisseur Eva Line de Boer tijdens Festival Cement indruk met Dit gebeurt allemaal tegelijk vol menselijke interactie gepresenteerd als een soort modeshow waarmee ze de BNG Nieuwe Theatermakersprijs won. Dit voorjaar regisseerde ze Zwaar metaal bij Carver. Haar voorstelling Tutorial – the Art of Living over vloggers is binnenkort te zien op het Nederlands Theaterfestival.

In Zeventien dat ze maakte bij Het Zuidelijk Toneel brengt De Boer vijf moslima’s bijeen die vertellen over hun dromen en ambities. Şeyda Bahadin, Elem Çilingir, Ayisha Siddiqi. en Tuğçe Yavuz zijn op het podium te zien in hokjes van verschillende formaten. Sanaz Mohammadi is zelf niet te zien, maar toont haar verlovingsjurk die ze overigens nooit gebruikt heeft, zo komen we later te weten.

De meiden vertellen in een collage over wat hen bezig houdt. Naast de eerdergenoemde Tuğçe Yavuz valt Aisha Saddiqi op met een soepele performance. Ze wil graag actrice worden en volgt inmiddels de opleiding in Maastricht. De andere meiden zijn minder sterk maar wel geloofwaardig en daar gaat het vooral om in Zeventien

Artistiek leider van Het Zuidelijk Toneel Piet Menu wil vooral de blik van de ander tonen en stimuleert voorstellingen met niet-acteurs. Zeventien is in dat kader een geslaagde poging om publiek te confronteren met wat jonge moslimvrouwen in Nederland beweegt.

Te zien t/m 7 december