3

Oorlog - Theater Artemis

Hilarische en ongrijpbare oorlog bij Artemis

4 februari 2017 in de Verkadefabriek Den Bosch

17 april

Het toneelbeeld is een enorme puinhoop. Er staan palletwagentjes, een autoband, een bad, koelbox, koffiekan, stoel, een kruk en nog veel meer. De eerste minuten van de voorstelling voltrekken zich in stilte, maar verschillende voorwerpen op het toneel vallen om en zetten andere objecten in beweging.

Dan verschijnen heel schuchter drie soldaten. Voetje voor voetje schuifelen ze naar voren. Een van hen praat in omgekeerde taal die door een andere soldaat vertaald wordt. Dat is grappig en vervreemdend. Bovenin de rommel hangt een wc-bril. Een van de acteurs vraagt of wij als die openklapt oorlogsgeluiden willen maken. Daarna volgen vele veldslagen. De stuntelige soldaten verdwijnen regelmatig van het toneel en we horen ze achter de triplex muurtjes ruzie maken over macht en over angst.

Oorlog is een zes-plus voorstelling zoals alleen Jetse Batelaan die kan maken. Er wordt veel gelachen en het publiek maakt gretig lawaai als de wc-bril open staat. De chaos bereikt een hoogtepunt als de soldaten het publiek bekogelen met ballen die natuurlijk terug gegooid worden waar de soldaten dan erg boos om worden.De strijders worden doodmoe en met het verlangen naar rust en vrede eindigt de voorstelling enigszins plotseling.

Willemijn Zevenhuijzen, Tjebbe Roelofs en Martin Hofstra zijn fijne acteurs om naar te kijken. Het ingenieuze decor van Wikke van Houwelingen is prachtig georganiseerde chaos. Oorlog van Artemis doet geen uitspraken over oorlog maar toont de ellende van het gewapend conflict op een absurde manier die goed is voor veel hilariteit. Daarmee is de voorstelling vooral ongrijpbaar. Dat is ongetwijfeld de bedoeling van de regisseur, maar het blijft toch een beetje de vraag wat Batelaan met deze productie wilde vertellen.

Speellijst