4

The Bridges of Madison County - Zonnehuis Muziektheater/Opus One,

Hoogstaand acteerwerk en fijne muziek

5 juni in het Zonnehuis Amsterdam

2 juli.

Een ontroerend, al bekend verhaal, topacteurs in de hoofdrollen en de entourage van het intieme Amsterdamse Zonnehuis: alle ingrediënten voor een succesvolle productie zijn aanwezig bij The Bridges of Madison County. Grotendeels komt deze hooggespannen verwachting ook uit.

Na Kiss of the Spider Woman en Sweeney Todd brengt Zonnehuis Muziektheater wederom een internationaal succesvolle musical naar Nederland. Het verhaal, gebaseerd op de roman van Robert James Waller, werd al succesvol verfilmd en gooit ook op Broadway hoge ogen. Het stuk verhaalt over de korte maar intense romance tussen huismoeder Francesca (Lone van Roosendaal) en de rondreizende fotograaf Robert (René van Kooten). Kiest zij voor haar gezin of voor de hevige liefde die haar overvalt?

De chemie tussen Van Roosendaal en Van Kooten spat van het toneel af. Als toeschouwer heb je het gevoel deelgenoot te zijn van iets heel intiems. Door kleine gebaren en oogcontacten tussen de twee is de spanning en liefde voelbaar. Het spel en de mimiek van Van Roosendaal zijn prachtig. Het is goed te zien hoe nieuwsgierig en verlangend Francesca is naar Robert en het leven dat hij leidt. Mooi zijn ook de verschillende muziekstijlen: de klassieke Italiaanse zang van Francesca en de country van Robert. Naarmate de personages meer naar elkaar toegroeien, smelten ook hun muziekstijlen en zang steeds mooier samen.

Waar de tweede akte ontroert en je meetrekt in het verhaal, doet de eerste akte dat veel minder. Op sommige momenten is het zelfs saai te noemen vanwege de traagheid. Wel brengt dit de saaiheid van het dorp goed naar voren. Annick Boer brengt als de droogkomische buurvrouw Marsha de nodige humor. Marieke Goemans verdient als dochter Carolyn een vermelding voor haar spel, vooral op de momenten dat ze alleen met haar lichaam ‘praat’ en bijvoorbeeld de jongere versie van haar moeder uitbeeldt.

Deze musical is toch in wat mindere mate een geschikte aanrader vor iedereen, zoals de vorige producties van Het Zonnehuis wel waren. Wie echter geniet van hoogstaand acteerwerk en het niet erg vindt soms even door te bijten, moet deze voorstelling zeker gaan zien.

Nog te zien t/m 2 juli