4

Ingetogen en degelijke musicalbewerking

Jos Schuring

Op hoop van zegen - DG Theater
Gezien op: 
28 januari, Zaantheater, Zaandam.
Te zien t/m: 
2 juni

Visser Simon is de eerste die spreekt van een drijvende doodskist. Reder Bos wuift dat weg als prietpraat van een dronkaard, maar heeft wel vlak daarvoor op advies van zijn boekhouder het schip voor een flinke som verzekerd. Kniertje verloor al haar man en twee zoons op zee, maar laat niettemin haar twee andere zonen aan boord gaan.

Dat dit dramatisch afloopt is bekend. Op hoop van zegen van Herman Heijermans is in Nederland het meest gespeelde toneelstuk ooit. De oerversie uit 1900 alleen al is ruim 1200 keer gespeeld. ‘De vis wordt duur betaald’ is dan ook feitelijk het ‘To be or not to be’ van het Nederlandse toneel.

Tien jaar geleden produceerden Ruud de Graaf en Hans Cornelissen al eens een musicalbewerking met Ben Cramer als reder Bos. Die rol is thans voor Bill van Dijk. Mariska van Kolck is Kniertje. Beiden doen dat uitstekend, maar wat mij eigenlijk het meest bekoorde was de fraaie meerstemmige samenzang van het ensemble. Het acteren is voor de pauze ietwat oubollig, maar dat wordt in de tweede helft ruimschoots goedgemaakt. Deze musical is vooral ingetogen met sobere, mooie kostuums en een somber doch stijlvol decor.

De laatste, nogal wisselvallige, enscenering van Op hoop van zegen was van De Appel in 2015 met een onvergetelijke Geert de Jong. Maar in de slotmonoloog laat Van Kolck zien dat ze behalve zingen ook goed ingeleefd kan acteren. Het is mooi dat Op hoop van zegen weer in de theaters te zien is. We koesteren ons theatererfgoed in Nederland veel te weinig en deze musicalbewerking is een fraaie en vooral degelijke vertolking van Heijermans’ beroemde stuk.

Foto: Roy Beusker

Te zien t/m 2 juni

 

Tags: