Hofman regisseerde vlotjes en laat vooral Isabelle Houdtzagers en Billy de Walle als pubers komisch acteren. Foto: Ben van Duin
4

Bellevue lunchtheater/Roeland Hofman

Intelligente komische thriller

5 mei

26 mei

De verwende kinderen hebben geen zin in pianoles van superpedagoog Paul Witggenstein, broer van de beroemde filosoof Ludwig. En ze beramen een ruig plan. Butler Stiglitz komt daarachter en samen met de pianoleraar probeert hij de pubers slimmer af te zijn door hen te vertellen dat hun ouders die op cruise zijn, omkwamen en hen tot welgemanierd gedrag te manen. Wie dat het beste doet, krijgt de erfenis.

Roeland Hofman schreef een geestige tekst. Witggenstein is niet vreemd voor hem. In 2016 regisseerde hij de monoloog Wittgenstein’s Mistress naar een boek van David Markson.
Het idee voor deze voorstelling bedacht Hofman zelf.  Eerder schreef hij onder meer voor Oostpool en Toneelmakerij.

Mooi is de tweedeling in generaties. Het verhaal speelt in 1951 en duidelijk is het opkomende generatieconflict voelbaar, maar op een geheel andere wijze dan die bij de protestgeneratie van de jaren zestig. Hier gaat het niet over vrijheid en democratie maar bepalen geheel andere ideologische verschillen het onderscheid. De oudere generatie koestert kunst en schoonheid, de jongere generatie is alleen uit op gemakzucht en materialisme.

Het script is origineel en verrast met leuke plotwendingen. Hofman regisseerde vlotjes en laat vooral Isabelle Houdtzagers en Billy de Walle als pubers komisch acteren. Martijn Nieuwerf als Witggenstein is innemend door zijn onhandigheid en gedrevenheid. Tobias Nierop als butler Stiglitz mag nog wat meer overtuigingskracht krijgen. Maar De verschrikkelijke Witggenstein is een uiterst amusante thrillerachtige voorstelling geworden met fijne komische accenten. De tekst snijdt op eenvoudige, maar intelligente wijze grote thema’s aan zonder moraliserend te worden.

Te zien in Bellevue lunchtheater, t/m 26 mei, tournee in maart en april 2020.