Ma - Eric Corton
3

Ma - Eric Corton

Intrigerende Corton draagt realistisch verhaal van Hugo Borst

22 januari in het Oude Luxor te Rotterdam

2 juni

Het podium staat vol met hoge stapels papier. Achter doorschijnende vitrage achter op het toneel loopt een man heen en weer, die vertelt over de eerste ontmoeting van zijn ouders. Die man is Hugo Borst, gespeeld door Eric Corton. Het boek Ma van Borst, vol columns over de aftakelende geest van zijn moeder en haar verhuizing naar een verpleeghuis, vormt de basis van het gelijknamige toneelstuk.

Het verhaal wordt, nog meer dan in het boek, verteld vanuit het perspectief van Borst. Zijn angsten, twijfels, wanhoop en moederliefde worden door Corton goed overgebracht. Deze houdt een monoloog waarin hij zijn gedachtes en gebeurtenissen beschrijft, afgewisseld met momenten waarin hij bijvoorbeeld moeder Borst imiteert. Corton is een natuurlijke verteller en acteur, die makkelijk switcht van rol. In anekdotes over moeder Borst is hij in mimiek, houding en stem ook daadwerkelijk die dementerende, aftakelende vrouw. Ook andere personages die voorbijkomen weet hij goed neer te zetten, inclusief natuurlijk Rotterdams accent.

Er wordt goed gewerkt met overgangen tussen Borsts hedendaagse gedachtes en gebeurtenissen en flashbacks naar situaties in het verleden, bijvoorbeeld door vroegere conversaties met zijn moeder van achter de vitrage te vertellen. Ook humor ontbreekt niet. Het stuk duurt echter wel iets te lang, omdat het enkel draait om het kijken en luisteren naar de goed gecaste Corton. Door zijn innemendheid blijft het solospel lang intrigerend, maar na een uur verslapt de aandacht toch. Ook werken sommige regiekeuzes minder goed, zoals de muzikale overgangen en het steeds terugkeren naar het Senseo-apparaat, waarbij het Corton pas aan het einde lukt koffie te maken. Toch is Ma een interessante vertelvoorstelling, die niet tot ontroering leidt, maar wel het verhaal van Ma Borst realistisch en met gevoel overbrengt.