Artemis - De onzichtbare man
5

Artemis - De onzichtbare man

Jan Klaassen en Katrijn 3.0

18 maart in de Toneelschuur in Haarlem

31 mei

Al eerder werkte regisseur Jetse Batelaan met René van ’t Hof in De Man die alles weet, een heerlijk anarchistische vierplus-voorstelling die vanwege groot succes eindeloos vaak gespeeld is. In De onzichtbare man bereikt dit duo opnieuw grote hoogten. Samen met twee clowns, gespeeld door Nimuë Walraven en Marijn Brussaard, ontstaat een fantastisch feest met een voortdurend spel over zien en niet zien.

Van ’t Hof speelt theatertechnicus Johan die René vervangt. Op de speelvloer staan de clowns klaar om een voorstelling te gaan spelen, maar er is geen publiek. Rob, de onzichtbare man, verbeeld door een volgspot, zit al achter de piano en speelt, ook als hij niet moet spelen. Als hij naar de zaal fluistert, blijkt dat hij ons, het publiek, wel kan zien. Maar de andere drie op de speelvloer zien ons niet.

Dit gegeven wordt de hele voorstelling lang uiterst intelligent en geraffineerd uitgewerkt. Let vooral ook de video! Er zijn talloze dolkomische taferelen waarbij onder meer twee slippers over het toneel lopen, spoken opkomen en verdwijnen, stof op miraculeuze wijze wordt weg geveegd en Rob met hulp uit het publiek een zakje chips krijgt.

De onzichtbare man heeft een sterk filosofische inslag die voortdurend blijft boeien en uiterst grappig en verwarrend is, maar vooral barst van inventieve vondsten. De voorstelling leunt sterk op poppenkast, het is feitelijk een Jan Klaassen en Katrijn 3.0 die vanwege de zeer originele humor iedereen vrolijk stemt. Dus laat je vooral niet weerhouden door het etiketje vierplus. De onzichtbare man is een van Batelaans allerbeste voorstellingen geworden. En dat is veelzeggend.

Te zien t/m 31 mei, foto Kurt van der Elst