Zonder Toestemming - Theatertroep
4

Zonder Toestemming - Theatertroep

Komische acts en sterk spel

23 februari in Frascati te Amsterdam

9 mei

Net als in veel van hun vorige voorstellingen draait het in Zonder Toestemming van de Theatertroep om de vaudeville, de 19e-eeuwse theatervorm waarin acts uit allerlei kunstdisciplines achter elkaar vertoond worden. Geheel in stijl met de klassieke vaudeville krijgen we bier bij binnenkomst, vergezeld van de woorden "het is pas afgelopen als de tap leeg is!" En dat dat niet zo snel gaat, is totaal geen straf bij het goed op elkaar ingespeelde, droogkomische gezelschap.

Zonder Toestemming is opgedeeld in twee delen: het eerste deel bestaat uit losse vaudeville-acts, het tweede is een tekststuk. Tijdens de losse acts komen onder meer tapdans, een vechtpartij en een eierdans voorbij. Doordat de negen spelers vrijwel altijd allemaal op het toneel zijn, raak je nooit uitgekeken. Een van de hoogtepunten is Kyrian Esser, die meerdere pogingen doet een tafelkleed onder servies uit te trekken en steeds na het mislukken hiervan de tafel geduldig weer dekt met de scherven. Ook de act waarin Rosa Asbreuk een operalied zingt, werkt op de lachspieren. Het woordgebruik in de sketch met Timo Huijzendveld, waarbij hij 'een biefstukje', 'frietjes' en 'een flesje wijn' bestelt en alles in miniformaat geserveerd krijgt, is heel herkenbaar. De onderdelen zijn echter niet allemaal sterk; zo is er een onbegrijpelijke act met een witte ballon, en een item over 'Jantje zag eens pruimen hangen', dat boeiend begint maar te lang doorgaat.

In het tweede deel speelt een deel van het negental een bewerkte versie van Magne van den Bergs Mijn slappe komedie voor vier mensen, een handjevol personeel en een tafel die niet vrijkomt. Er wordt hierbij vrijwel alleen met taal gewerkt; er is geen decor, verloop in tijd of locatie of andere 'opsmuk'. Het is heerlijk hiernaar te kijken. De acteurs weten met vrijwel alleen hun, vaak droogkomische, intonatie het hele stuk te boeien. Het verhaal laat mooi de vaak inhoudsloze, ongemakkelijke dagelijkse gesprekken tussen mensen zien en groeiende onderlinge irritaties.

Ondanks de wat minder sterke gedeeltes blijft de Theatertroep de hele voorstelling boeien met een fijne, humoristische avond.

Te zien t/m 9 mei Foto: Jorn Heijdenrijk