4

Lazarus, door Stage Entertainment

Lazarus is onvergelijkbaar goed

13 oktober 2019

5 april 2020

David Bowies laatste meesterwerk Lazarus is fascinerend, verwarrend, ongrijpbaar, steengoed en onvergelijkbaar.

Lazarus is een vervolg op The Man Who Fell to Earth, de boekverfilming uit 1976 waarin Bowie de hoofdrol van Thomas Newton speelt. Newton leeft op een andere planeet en komt noodgedwongen naar planeet Aarde om water te halen voor zijn gezin. Hij gaat echter nooit meer terug naar zijn buitenaardse thuis, onder meer omdat hij op aarde verliefd wordt op Mary Lou, die later met hem breekt, waar hij nooit overheen komt. Ook kan hij niet terug omdat zijn buitenaardse bestaan op aarde ontdekt wordt. Op verzoek van Bowie is over Newton deze musical ontwikkeld.

Lazarus komt wat betreft het verhaal moeizaam op gang. Het duurt een tijd voor je in het verhaal zit, helemaal als je de voorgeschiedenis van Thomas Newton niet kent. Maar gaandeweg zak je er steeds dieper in en op een gegeven moment ben je compleet gegrepen. Het hoogstaande niveau van de acteurs wordt gecomplementeerd door de spectaculaire visual effects.

De enscenering is ingenieus. De goed spelende band staat achter op het toneel op een verhoging achter glas. We kijken de gehele voorstelling naar hetzelfde decor: een bed, een koelkast en een groot tv-scherm in het midden van het toneel. Deze kamer is zowel de woning van Newton als soms het huis van Newtons verzorgster Elly (een fijne rol van Noortje Herlaar) en haar man. Door de visuals, op het scherm en soms over het hele toneel heen, worden we echter meegenomen naar vele plekken, voornamelijk in het hoofd van Newton.

De grens tussen wat echt en fake is, vervaagt regelmatig. De voorstelling is ongrijpbaar en je krijgt als toeschouwer door de overdonderde visuals, het lichtspel en het – letterlijk en figuurlijk – waanzinnige spel van Dragan Bakema het gevoel dat je in het hoofd van Newton zit en zijn gekte zelf voelt. Noemenswaardig is ook het spel en de prachtig fragiele zang van de jonge Juliana Zijlstra, en van Pieter Embrechts als de krachtige Valentine. Lazarus is fascinerend en onvergelijkbaar met andere producties in Nederland.