Roem - Hummelinck Stuurman
3

Roem - Hummelinck Stuurman

Lichtvoetige tekst over te ijdele acteur

22 december 2017

21 april 2018

Eigenlijk speelt hij vooral zichzelf. Victor Reinier is Jim, hoofdrolspeler in politieserie De Stille die al twaalf jaar mateloos populair is. Als hij onverwachts de serie uitgeschreven wordt en zijn eigen sterfscène moet gaan draaien, raakt hij in een crisis. Psychiater Odette (Renée Soutendijk) moet hem uitkomst bieden.

Dit is een aardig uitgangspunt van een toneelstuk. De televisiester kan nauwelijks geloven dat de psychiater hem nog nooit op televisie heeft gezien. Hij verklaart last te hebben van een smeltend charisma en verbruikt een doos tissues per kwartier. Dat is erg grappig. De sessies die we vervolgens te zien krijgen, tonen vooral twee totaal verschillende werelden. Jim is brutaal en emotioneel, Odette vooral afstandelijk en afhoudend. Het draait hier meestal meer om personen dan om problemen. Al vrij snel verklaart Jim de liefde aan Odette. Zij wijst die natuurlijk eerst af, maar komt daar vrij snel van terug. Een beetje te snel.

Vragen over roem en narcisme worden wel gesteld maar nauwelijks uitgediept. Ger Thijs schreef een wel erg lichtvoetige tekst. Daarmee doet hij zichzelf, maar ook zijn publiek wat te kort. Naar de diepgang die bijvoorbeeld Oude meesters dat ook over acteurs ging, wel had, is het hier tevergeefs zoeken. Echt schuren doet de voorstelling dan ook niet. Komisch is dan weer wel het oefenen van de sterfscène die we even later ook fraai geprojecteerd op het decor ‘in het echt’ zien.

Roem is een raamvertelling waarbij Soutendijk de voorstelling opent als psychiater die een lezing geeft over narcisme. Ze stelt vragen aan de zaal, maar wacht de antwoorden niet af. Dat voelt een beetje ongemakkelijk. Later zit Soutendijk beter in haar rol. Reinier speelt adequaat. Roem is een onderhoudende avond geworden, maar dat is voor iemand met de statuur van Ger Thijs niet genoeg.

Te zien t/m 21 april 2018