Groot genot om in een kleine zaal deze topacteurs te zien spelen. Foto: Neetje Knaap
3

Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking – De Kernploeg

Mager verhaal, wel topcast

14 juli

Het verhaal is best komisch, maar niet hoogstaand, dus daarvoor hoef je niet naar deze voorstelling. Maar er zijn genoeg andere redenen om wel te gaan zoals de absolute klasse van Willemijn Verkaik, en de overige, sterk spelende castleden. Ook de muziek is fijn. De Kernploeg verdient alle lof voor de nu al drie jaar durende durf om een onbekende Amerikaanse musical naar ons land te halen.

Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking gaat over Pepa (Verkaik) die er alles aan doet om haar minnaar Ivan, die haar net verlaten heeft, terug te winnen. Daarbij krijgt ze te maken met Ivans vrouw Lucia (Lone van Roosendaal), die net is vrijgelaten na twintig jaar psychiatrische inrichting en wraak wil nemen op Ivan. Vooral Verkaik, Van Roosendaal en Cystine Carreon als de beste vriendin van Pepa, blinken uit. Dick Cohen is verteller en speelt heel knap ook nog wat bijrollen. De overige rollen – Guido Spek als Carlos, de wat stuntelige zoon van Lucie, Desi van Doeveren als zijn verloofde, Edwin Jonker als Ivan en Eva Poppink als advocate – zijn ook prima bezet.

Het decor is ingenieus: in de eerste akte staat iedereen op zijn eigen eiland, zowel letterlijk als figuurlijk. In de tweede akte staan de eilanden tegen elkaar aan, en is er meer connectie tussen de personages.

Het verhaal heeft geen diepgang en de personages blijven voornamelijk eendimensionaal. Tegen het einde toe wordt het stuk een soort slapstick. Vooral de eerste akte is erg druk, wat goed past bij de gemoedstoestand van de vrouwen, maar daardoor zijn de liedteksten soms lastig te verstaan. Het is echter wel een groot genot om in een kleine zaal van zo dichtbij deze topacteurs te zien spelen.