Nineties Productions & Orkater maken van Merkel een intelligente ‘electro-opera’; foto: Julian Maiwald
4

Merkel – Nineties Productions & Orkater

'Merkel' is opwindende opera

13 april bij Dansmakers in Amsterdam

12 mei 2019

Afkeer van sensatie, een overweldigende correctheid en vergaande integriteit zijn de belangrijkste kenmerken van Angela Merkel. Kun je over deze indrukwekkende, oersaaie politica opwindend theater maken? Nineties Productions & Orkater lukt dat glansrijk met een originele en zeer intelligent gemaakte ‘electro-opera’.

Bij aanvang kijken we naar een leeg decor waarachter meerstemmig gezongen wordt over Merkel. Dan zien we een voor een de makers in beeld die veelal op geestige wijze vertellen over hun persoonlijke affiniteit met het fenomeen. Daarna begint de voorstelling eigenlijk pas echt en is de sobere stijl ingeruild voor een uitbundig theaterfeest met prachtige kostuums, fijne muziek en mooie zangpartijen.

We zien Merkel dromen over een affaire met Poetin, zijn getuige van de dood van Europa en voelen de politieke worsteling van Merkel die zich uiteindelijk met tegenzin toch op het schild laat hijsen. Dat is een schitterend moment dat een ontroerend slot vormt van deze fantasierijke voorstelling. Dit wordt voorafgegaan door de beroemde Wir-schaffen-das toespraak die, in schril contrast tot de rest van de voorstelling, heel ingetogen is geënsceneerd en daardoor des te meer indruk maakt.

Niels Broos en Annelinde Bruijs componeerden muziek die verrukkelijk theatraal is en soms welhaast bezwijkt onder de nadrukkelijke pathos. Deze keuze is geïnspireerd door Wagner, Merkels favoriete componist. Benjamin Moen geeft op prachtige wijze uiting aan Merkels strijd tussen haar innerlijke overtuiging en hoe zij daarmee zo sober mogelijk naar buiten kan treden.

Deze theatermakers zijn meesterlijk in het doseren van ernst en humor enerzijds en soberheid en bombast anderzijds. Binnen die delicate balans zetten ze je ook nog eens aan het denken over leiderschap en de verheerlijking daarvan. Zo knap.

Te zien t/m 12 mei