The Nation - Het Nationale Theater
4

The Nation - Het Nationale Theater

Monumentale theateravond

3 november 2017

21 januari

Waar is Ismaël? Deze vraag gonst door de schouwburg in de pauze. We hebben dan de eerste drie delen van The Nation nog eens voorbij zien komen die eerder in het jaar ook al zijn gespeeld. Wat begint als een zoektocht naar een verdwenen jongen van elf met een moslim-achtergrond eindigt als een allesomvattend drama over de hedendaagse multiculturele samenleving waarin alles met alles verband houdt.

Ismaëls broer is lid van het wijkpreventieteam zonder wie de politie machteloos is. Dat Damir zich ontpopt als Jihadist is en een moeizame relatie heeft met zijn Bosnische vader blijkt pas later. Damir is aanvankelijk grootgebracht door de moeder van Ismaël die uit Mali afkomstig is. Beide jongens zijn echter later opgevoed door een keurig stel Haagse VPRO leden waarvan de vrouw zich tijdens een Jinek-achtig televisieprogramma bekeert tot de Islam. De moeder van Ismaël wil een wijnbar openen in de wijk wat voor nogal wat spanningen zorgt. Politicus Wouter Wolf ligt in de clinch met bouwbaron Van der Poot die een ommuurde wijk in de stad wil maken die hij Safe City noemt. Wolf blijkt echter ook een voorkeur voor jonge jongens te hebben wat hem later, tijdens een fractievergadering die verdacht veel lijkt op de teloorgang van de PvdA, de kop kost. The Nation is een overvol drama dat in de markt gezet werd als Netflixtheater. Het blijkt gelukkig meer te zijn. Naarmate de avond vordert, stijgt de spanning en zijn de acteurs nog steeds ijzersterk. Fascinerend zijn de snelle wisselingen van het decor waardoor je telkens in een andere sfeer belandt. Met acteurs die in de hele zaal spelen en werkelijk op elk moment bol lijken te staan van de adrenaline is de opwinding de hele avond voelbaar. Doordat The Nation druk bevolkt is met vele zeer diverse personages waarvan er geen een de hoofdrol heeft, is het niet makkelijk om je met een personage te identificeren. Naarmate de avond vordert spitst het verhaal zich echter wel toe op de politicus en de bouwbaron die studievrienden bleken te zijn.

De cast is geweldig en zeer gevarieerd met vele spelers die geen Nederlandse achtergrond hebben. Er wordt beestachtig goed gespeeld. Saman Amini is eerst als gevaarlijke, poëtische vlogger te zien maar komt later op als de vader van Damir. De Jihadist krijgt razend knap gestalte door het veelzijdige spel van Vanja Rukavina. Hein van der Heijden, Antoinette jelgersma en Mark Rietman spelen ook de pannen van het dak. Emotioneren doet The Nation niet zozeer, maar imponeren des te meer. The Nation is zeer vernieuwend eigentijds toneel. De tekst is razend sterk geschreven, zeer spitsvondig en ook nog eens vaak erg grappig. Knap is ook dat De Vroedt zijn voornemen om een verhaal te maken over het leven op straat dat ook in de politiek een rol speelt, met glans heeft waargemaakt. De zes delen die nu achter elkaar te zien zijn leveren een monumentale theateravond op.