aardappelvreters
3

Silbersee, Gouden Haas en Slagwerk Den Haag

Mooie beelden en muziek in Aardappelvreters

1 juni tijdens Festival Karavaan

10 juni op Karavaan, daarna op Oerol

Als we het erf van de boerderij oplopen staan alle spelers op een mesthoop. Een prachtig gezicht. Visueel kent deze nieuwe productie van Silbersee, Gouden Haas en Slagwerk Den Haag veel sterke momenten.

Net als het schitterende Dijkdrift dat Silbersee vorig jaar met Calefax maakte, is het libretto van Jibbe Willems in een fantasietaal, het bauerlans. Het verhaalt over een boerenfamilie die in de problemen komt als moeder overlijdt. Brot bleef de boerderij trouw, maar zus Sus trok naar de stad. Haar broer is een stadsmens en keert zich tegen zijn vrouw als de erfenis verdeeld wordt. Brot bleef traditioneel boeren en weigerde te moderniseren. Dat dit slecht afloopt voor boer Brot is vanaf het begin al vrij snel duidelijk.

Theaterverhalen over boeren kennen vaak dezelfde thema's. Het gaat over te veel regelgeving, opvolging en de tegenstelling tussen oude en nieuwe manieren van voedselproductie. Het verhaal van Aardappelvreters is niet zo origineel en de voorstelling is aan de lange kant. Maar toch valt er ook het nodige te genieten. David Dramm componeerde eigentijdse muziek die stilistisch gezien alle kanten uitwaaiert, van opera tot pop. De slagwerkers zijn erg fijn om te zien en te horen. Er wordt inventief gemusiceerd, fijn geacteerd en de fraaie zang is meestal ook goed te verstaan. De locatie is prachtig en Aardappelvreters kent vele mooie beelden, zoals de scène waarin moeder wordt uitgereden over het land.

Aardappelvreters is de openingsvoorstelling van Festival Karavaan dat inmiddels terecht een stevige plek in het festivallandschap heeft veroverd. Karavaan duurt nog tot en met 10 juni.